Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er det forudgående arbejde, inden du ved, hvad du skal skrive på din hjemmeside. Det er en del af det SEO arbejde, der skal gøres, og du kan bruge flere værktøjer til at udføre en søgeordsanalyse. Google Keyword Planner benyttes bl.a. i denne forbindelse.

Google Ads kan du gå ind på “Værktøjer og indstillinger” i menulinjen, du finder øverst til højre, hvorefter du trykker på “Søgeordsplanlægning” næstøverst til venstre under “Planlægning”. Derefter trykker du på “Find frem til nye søgeord” og indtaster det, du gerne vil søge på. Så spytter Google alle de søgeord ud, som den finder relevante for det ord, du gerne vil rangere på, og flere af dem er brugbare.

Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle ordene er nødvendige at bruge, og det kan du bestemme ud fra “Gns. månedlige antal søgninger” og “Konkurrence” – hvis konkurrencen er høj, og der er 10 søgninger om måneden, er søgeordet ikke godt at benytte, men hvis der derimod er 1.000 månedlige søgninger, og konkurrencen samtidig er lav, kan det være et godt søgeord at benytte.

Gennem søgeordsanalysen finder du altså de ord, der er mest relevante for din hjemmeside at rangere på, og det er vigtigt, at sørger for, at du kun benytter de mest relevante. Det koster nemlig penge pr. søgeord, du gerne vil have undersøgt gennem et program, hvilket du kan læse om under bl.a. Accuranker.

« Tilbage til indeks