SoMe Up – Snapchat melder sig på banen igen med ny shopping-funktion

SoMe Up – Snapchat melder sig på banen igen med ny shopping-funktion

Black Friday er lige om hjørnet (den 23. november, hvis du skulle have glemt det) og de seneste uger og måneder er flere af de store platforme kommet med nye opdateringer, som gør det nemmere og nemmere for virksomhederne at sælge og markedsføre deres varer – og selvfølgelig også nemmere for forbrugeren at købe dem.

Instagram har eksempelvis i den seneste tid rullet en stribe af opdateringer ud, som gør det lettere at shoppe på deres platform – tænk bare på deres shopping tags og muligheden for at gemme varer til senere køb. Nu melder Snapchat sig også på banen med en helt ny funktion, som gør det muligt for deres brugere at shoppe udvalgte brands direkte fra deres platform.

Snapchat har uden tvivl haft – og har stadig problemer med deres platform, men de bliver hele tiden bedre og bedre, og det er desuden ikke til at komme udenom, at de nyder en høj popularitet hos de unge forbrugere – og hvad der er populært hos de unge, viser sig som oftest også at forplante sig op gennem forbrugergrupperne og blive populært blandt alle andre. Derfor giver det også rigtig god mening for Snapchat at lancere en platform, som gør det muligt at omsætte populære trends til salg.

 

Shop & Cop

 

Den nye funktion, kaldet Shop & Cop, bliver tilføjet som en del af den allerede eksisterende Discover-kanal. Shop & Cop vil highlighte særlige deals fra udvalgte brands og gøre det muligt for forbrugeren at handle i appen uden at skulle forlade den. Du bliver altså ikke sendt ud af appen, og tvunget til at skulle tage stilling til et nyt site, for at kunne foretage købet. Hele processen varetages af Shopify, som de fleste af os allerede kender, men Snapchat vil fungere som kurator og udvælge de brands og tilbud, som vil være at finde på platformen. Tilbuddene vil kun være at finde på platformen i en begrænset tidsperiode og du vil kunne se en tidsbegrænsning på tilbuddet. Tidsbegrænsningen på de udvalgte tilbud passer godt til Snapchats eksisterende format, hvor fokus i forvejen er på ’øjeblikket’ eller ’momentet’, blot i form af billeder og video.

Men det som især gør Shop & Cop til en spændende ny funktion er, at Snapchat vil opfordre dets brugere til at abonnere på både Discover-kanalen og på virksomhedens kanal, så de kan holde dem opdateret på kommende nye tilbud. Det kan være med til at booste engagement, øge opmærksomhed omkring brandet og selvfølgelig opbygge et større Snap-publikum.

Den nye funktion er perfekt timet og tilrettelagt til at blive lanceret til den største forbrugsfest i verden, Black Friday. Den nye funktion vil blive testet grundigt hele weekenden, hvor rygtet siger, at Snapchat vil kickstarte Shop & Cop med tidsbegrænsede tilbud på især skønhedsprodukter og mode.

 

Nye græsgange

 

Integrationen af Shopify kan potentielt åbne op for helt nye græsgange både for Shopify og for Snapchat. Det er ingen hemmelighed, at Snapchat i en længere periode har haft problemer med svingende og faldende brugerantal og derfor kan samarbejdet med Shopify måske være en sund saltvandsindsprøjtning for Snapchat. Især hvis Shop & Cop viser sig at kunne udvides til at inkludere flere af virksomhederne fra Shopify’s platform.

Brugere kan allerede nu købe udvalgte produkter i appen, men denne nye Shop & Cop-funktion tester både integrationen med Shopify og highlight-funktionen af de udvalgte og begrænsede tilbud – og selvfølgelig deres evne til at øge opmærksomhed og booste engagement for virksomhederne.

Det bliver spændende at se, hvordan forbrugernes respons bliver på den nye funktion og også, hvad det vil betyde for Snapchats kommende eCommerce-eventyr. Vil Snapchat i fremtiden satse på et ældre segment? Og kan den nye funktion give Snapchats faldende antal brugere et tiltrængt boost? Vi må vente og se, men deres opdatering kommer i hvert fald på det helt rigtige tidspunkt.