fbpx
 

SoMe Up – LinkedIn udvider med nye annonceringsværktøjer

SoMe Up – LinkedIn udvider med nye annonceringsværktøjer

Hvis du er en af de B2B virksomheder som annoncerer på LinkedIn, så har du en række nye funktioner at nyde godt af.

Platformen har nemlig introduceret en række målretningsværktøjer til deres annoncer, som langt hen af vejen minder om dem, vi kender fra Facebook annoncering.

Mere præcist er der tale om lookalike-målgrupper, målgruppeskabeloner og til sidst interessemålgrupper.

Lad os kigge nærmere på, hvordan de enkeltvis fungerer.


Lookalike-målgrupper

Tilbage i januar kom det frem at LinkedIn har arbejdet på deres egen lookalike-funktion. Nu har platformen endelig bekræftet denne udvidelse.

LinkedIns lookalike-målgrupper skal give dig muligheden for at kombinere den ideelle kunde med platformens data, så du kan markedsføre mod nye, professionelle målgrupper, der ligner dine eksisterende kunder.

Du kender muligvis funktionen fra Facebook annoncering. Og meget lignende Facebook vil lookalike-værktøjet på LinkedIn gøre det muligt for dig at uploade eksempelvis en e-mail liste fra dit CRM-system eller en liste over personer, der har besøgt din hjemmeside.

Herefter matcher Facebooks system dine kilder med deres database og finder helt nye brugere, som deler karakteristika med dine mest værdifulde kunder. På den måde kan du på en ret effektiv måde få forbindelse til flere personer, som med stor sandsynlighed vil reagere på dine annoncer.

Vores erfaring med lookalike-værktøjet på Facebook har ofte vist sig at være yderst effektivt. Det skyldes primært, at hele processen med at identificere og fokusere på den helt rigtige målgruppe kan være tidskrævende. Her er lookalike-funktionen en god og effektiv metode til at finde helt nye målgrupper, da systemet besidder en masse data og viden omkring brugerne i forvejen.

Så forestil dig hvor værdifuld denne funktion kan være for din B2B virksomhed. Her vil værktøjet være i stand til at registrere helt nye brugersegmenter baseret på jobfunktion og branche, hvilket kan hjælpe dig med at sikre, at du får leveret dine annoncer til de helt rigtige beslutningstagere.

Ifølge LinkedIn selv skulle du altså kunne ende med at øge din reach med op til 10 gange, hvis du benytter denne smarte lookalike-funktion.


Målgruppeskabeloner

Målgruppeskabeloner er et værktøj, der kan gøre det lettere for dig, som ikke er vant til at annoncere på LinkedIn.

Ved hjælp af en søgefunktion på LinkedIn vil du have mulighed for at søge efter segmenter, der vedrører netop dét, din virksomhed tilbyder. Det gør du ved at indtaste de personer, som du ønsker at nå ud til.

Lad os eksempelvis sige at du indtaster marketing specialister. LinkedIn vil herefter forsyne dig med et match baseret på platformens egne oplysninger.

Disse målgruppeskabeloner omfatter data om brugerne såsom jobfunktion, branche, grupper og meget mere, som du så kan tilgå med kun få klik. Det hjælper altså dig med at nå ud til de målgrupper, der er mest relevant for din virksomhed.

Når man tænker på alt den data, som LinkedIn besidder, kan dette blive en yderst effektiv funktion for mange B2B virksomheder.

Værktøjet er ikke så avanceret som lookalike-målgrupper, men det kan helt sikkert hjælpe dig, der ikke er vant til at annoncere på LinkedIn, med at nå ud til relevante beslutningstagere.

Du bør dog nok forvente at et bredt fokus kan påvirke effektiviteten af annoncerne, men når det så er sagt, så kan værktøjet vise sig at bringe en masse potentiale.


Interessemålgrupper

Denne funktion er baseret på personers søgeadfærd på Bing og er en integration mellem LinkedIn og Microsoft.

Formålet med dette værktøj er at give annoncører flere muligheder, når det kommer til at finde relevante målgruppesegmenter.

Du kan altså nå ud til LinkedIn-brugere, der har udvist en interesse i bestemte emner baseret på dét indhold, de deler på platformen og de opslag, som de har interageret med.

Du kender muligvis også funktionen fra Facebook annoncering. Forskellen er dog her, at funktionen på LinkedIn udelukkende drejer sig om professionelle interesser.

Men hvem i alverden bruger Bing, tænker du?

Bing er muligvis ikke den mest udbredte søgemaskine i Danmark, men det viser sig faktisk at flere og flere personer benytter søgemaskinen.

Ifølge et Twitter-opslag fra Microsoft i 2017 sker hele 9% af alle søgninger i Danmark gennem Bing. Det vil altså sige omkring 13 millioner søgninger om måneden.

Det er naturligvis stadig et godt stykke fra Google, men Bing er ligesom LinkedIn ejet af Microsoft og kan trods alt give din B2B virksomhed en større fordel end man oprindeligt skulle tro.

Bør din B2B virksomhed være på LinkedIn?

Ja, absolut!

På LinkedIn kan du skabe utrolig stor værdi til din virksomhed, når du arbejder med at målrette personer i et professionelt øjemed.

Mange annoncører har tidligere kritiseret platformen gevaldigt for at vente længe med at implementere brugbare værktøjer – og nu er de endelig kommet. Så det er uden tvivl værd at kigge nærmere på, hvad der er muligt og hertil overveje, hvordan de kan bruges på den mest effektive måde.

Og nu hvor systemet netop kan hjælpe med at finde relevante beslutningstagere, er det oplagt for B2B virksomheder at inddrage platformen i marketingstrategien for 2019.

Så skal din virksomhed satse på LinkedIn i 2019?