fbpx
 

SoMe Up: Annoncører skal vinke farvel til Facebooks Audience Network

SoMe Up: Annoncører skal vinke farvel til Facebooks Audience Network

16. marts 2020


Facebook har meddelt, at de den 11. april 2020 vil begynde at lukke ned for Audience Network – deres digitale placering på mobile websteder uden for Facebooks egne medieplatforme. 

Er du i tvivl om, hvad Facebook Audience Network helt præcist er? Så lad os starte med at forklare nærmere. Dernæst kan vi prøve at spore os ind på, hvorfor Facebook netop har valgt at opgive annonceplaceringen.

Hvad er Audience Network?

Facebooks Audience Network blevet lanceret tilbage i 2014, og er kort fortalt en slags familie af eksterne apps og tjenester, hvorpå det er muligt for annoncører at udvide deres kampagner på Facebook og Instagram til hele internettet.

Audience Network er altså med andre ord et tredjepartsnetværk, som Facebook har, hvor annoncer vises på diverse hjemmesider og apps ud over Facebooks egne platforme.

Disse eksterne apps og tjenester inkluderer store appudviklere såsom TikTok, Tinder og Pandora – bare for at nævne få. 

Det er måske ikke overraskende, at de fleste folk bruger en stor del af deres tid på Facebook og Instagram, men de bruger trods alt også en masse tid på andre hjemmesider og apps.

Og det er her placeringen Audience Network hjælper annoncører med at nå ud til flere af de personer i målgruppen, som i lige så høj grad er vigtige for virksomheden.

Eksempler på placeringer i Facebooks Audience Network

Har du annonceret på Facebook og Instagram før, ved du godt, at du har muligheden for at vælge automatiske placeringer, hvor du lader Facebooks annonceringsmaskine finde ud af, hvor og hvilke placeringer dine annoncer præsterer bedst på. 

Benytter du denne automatiske funktion vil Facebook gøre brug af placeringen Audience Network – medmindre du naturligvis fravælger placeringen, når du opretter din kampagne.

Gør du ikke det, betyder det altså, at Facebook vil forsøge at nå ud til din angivne målgruppe på andre hjemmesider og apps på tværs af enheder som computere og mobiler.

Eksempelvis kan en annonce, du bruger til din kampagne på Facebook ligeledes blive vist på en underholdsningshjemmeside, i et spil eller på en datingapp.

Hvorfor vil Facebook vinke farvel til deres Audience Network?

Den nøjagtige begrundelse for, hvorfor Facebook vælger at lukke ned for deres Audience Network, er stadig forholdsvis uklar.

Visse meldinger tyder på, at det skyldes en beslutning om at skære ned på web-cookies, der er med til spore, når brugerne besøger forskellige sider eller apps.

Andet tyder dog også på, at det muligvis har noget at gøre med brandsikkerhed, som ofte kræver enorme investeringer.

Vi har derfor samlet to mulige faktorer her, som vi mener kan ligge til grund for denne beslutning.

Tredjepartssporing

Først og fremmest kan det sandsynligvis skyldes de mange nye opdateringer, vi ser i forbindelse med tredjepartssporing.

Flere og flere webbrowser-virksomheder såsom Mozilla FireFox, Apple og Google, planlægger eller har allerede valgt at blokere tracking-cookies fra tredjeparter.

Og det er netop via disse, at Facebook har mulighed for at spore, hvordan brugerne færdes rundt omkring på internettet på tværs af enheder.

Hertil forsøger Facebook naturligvis at skabe mere gennemsigtighed og give mere information til brugerne om, hvordan de spores på internettet.

Det vil derfor i den kommende tid ikke være nogen overraskelse, hvis vi begynder at se flere og flere sikkerhedsforanstaltninger og privatlivsfunktioner – og disse funktioner kan altså have dybe konsekvenser for, hvordan annoncører målretter deres forbrugere online.

Men uanset hvad giver det i den forbindelse mening, at Facebook vælger at lukke ned for deres Audience Network, da disse ændringer sandsynligvis vil hæmme placeringen.

Formålet med Audience Network er jo netop at udvide kampagner på Facebook til et bredere netværk af hjemmesider og apps fra tredjeparter.

Men når sporingen af disse bliver blokeret, så betyder det, at hverken målretning af annoncer og målingen heraf netop ikke længere er tilgængelig for Facebook. Og det er jo trods alt hele Facebooks kerneværdi.

Brandsikkerhed

Når det kommer til visning af Facebook-annoncer på tværs af eksterne tjenester og apps kan man heller ikke komme uden om brandsikkerheden.

For hvordan kan du som annoncør vide dig sikker på, at dine annoncer vises på de ‘rigtige’ hjemmesider og apps, så der i sidste ende ikke opstår misvisende eller negative associationer med din virksomhed.

Såfremt du ikke allerede ved det, så har Facebook siden 2017 oplevet en del turbulens inden for annonceverden.

Dette skyldes især en række bekymringer omkring måling af annoncer og naturligvis sikkerheden for brugernes data, som vi beskrev i afsnittet over. 

Efterfølgende er Facebooks udfordringer kun vokset.

Du husker måske den omfattende skandalesag i 2018, hvor Cambridge Analytica stjal oplysninger fra omkring 50 millioner Facebook-profiler med henblik på at kunne udarbejde et program, der kunne forudsige og påvirke vælgernes valg til præsidentvalget?

Overordnet set havde Facebook (og andre) været med til at understøtte et netværk af dårlige aktører, der primært brugte det sociale netværk til at sprede falsk information og førte brugerne ind på spam-fyldte hjemmesider.

I den forbindelse valgte Facebook derfor at foretage en række nye sikkerhedsforanstaltninger, der kunne hjælpe annoncører med at sikre deres brands, så deres annonceindhold ikke bliver vist i uønskede sammenhænge.

Men taget den potentielle fare for virksomheders image i betragtning, giver det også mening for Facebook at foretage disse former for ændringer.

Til Facebooks eget bedste?

Helt overordnet kan man sige, at Facebooks beslutning om at opgive annonceplaceringer i Audience Network er ganske rimelig.

Det er nemlig stadig uklart, om denne lukning faktisk i sidste ende vil påvirke Facebooks samlede annonceindtægter.

Og udover bekymringerne omkring tredjepartssporing, håndteringen af brugernes data og brandsikkerhed, er dét at rette opmærksomheden mod deres egne platforme, hvor de ejer 100 procent af alle solgte annoncer, ikke helt dumt.

Facebooks egne platforme er nemlig kun vokset de seneste år – og det gælder både i forhold til brugere og omsætning. Annoncepriserne har hertil forholdt sig relativt stabile, hvilket betyder at flere og flere personer bruger mere tid på Facebooks egne apps.

Så hvorfor rode med potentielle risici ved andre platforme, når man udelukkende kan fokusere på sine egne?

Vi må trods alt også huske på, at Facebooks Audience Network kun er en lille del af det sociale netværks enorme annoncevirksomhed.