fbpx
 

SoMe Up: E-handel når nye højder – Danskernes shoppingvaner anno 2019

SoMe Up: E-handel når nye højder – Danskernes shoppingvaner anno 2019

2. december 2019


Shopping på sociale medier er forudbestemt til at stige den kommende måneds tid, da brugerne nu har fået endnu flere måder, hvorpå de kan købe produkter via smartphones.

I mellemtiden dukker der konstant nye teknologier og værktøjer frem.

Og det de alle har tilfælles er, at det i højere grad handler om, at skabe en sømløs købsoplevelse, hvor både kontekst, indhold og e-handel smelter mere og mere sammen.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne

Danskerne elsker at shoppe online – især med mobil

Der er ingen tvivl om at e-handel er en favorit blandt danskerne.

Ifølge en ny rapport om dansk e-handel i 2019 af DIBS, en del af Nets, er det samlede online forbrug faktisk steget med hele otte procent fra 2018 til 2019.

Hertil viser rapporten også at andelen af danskere, som afbryder deres køb online, er faldet markant.

Det handler i høj grad om, at forbrugerne er blevet mere komfortable og fortrolige med at handle online. De har altså fået langt mere tillid til virksomhederne, og når de så endelig vælger at afbryde deres køb, skyldes det oftest, at totalprisen har vist sig at være alt for høj i forhold til, hvad de oprindelig forventede.

Men det interessante er også at særligt shopping via smartphones, som mange af os konstant har på os, er den store højdespringer.

Forbruget er nemlig så småt flyttet væk fra den klassiske computer og over på den lille computer i skikkelse af en smartphone.

Det giver vel mening.

Online shopping er nemt for brugerne, og med smartphones bliver det kun endnu nemmere, da de kan handle, når og hvor de vil.

Her er især betaling med den populære app MobilePay blevet et hit blandt danskerne.

Det betyder også, at rigtig mange virksomheder nu er begyndt at tilbyde denne betalingsløsning, når forbrugerne handler online hos dem, da det er en nem og hurtig metode for brugerne at gennemføre deres køb på – den lever med andre ord op til de mange krav, som brugerne har til betalingsmetoder.

Shopping på de sociale medier buldrer derudaf

Ovenstående tendenser vil formentlig kun stige med tiden – især nu hvor virksomheder i højere grad også omfavner de amerikanske traditioner såsom Black Friday og Cyper Monday, der fungerer som opstart til den helt store julehandel, der venter rundt om hjørnet.

Det vil de store spillere såsom Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat osv. gerne imødekomme. De kommer derfor konstant på banen med nye, friske værktøjer, der kan benyttes i forbindelse med e-handel.

Selv det nye sociale medie TikTok, der er populær blandt generation Z og teenagere, er så småt begyndt at lege med shopping-annoncer for at drage fordel af denne stigende forbrugerinteresse.

Så mon ikke at danskernes shopping på de sociale platforme ligeledes vil se et gevaldigt boost i den kommende måneds tid?

Shopping på de sociale medier giver trods alt virksomheder mulighed for at nå ud til både nye og gamle kunder, der allerede har sat sig for at bruge penge på nye produkter og ydelser.

Det hele handler om sømløse købsoplevelser

De fleste annoncer på de sociale medier fører som regel brugerne videre til virksomhedens webshop, hvor de kan undersøge produkterne nærmere og til sidst foretage et køb.

Men som vi også har nævnt i tidligere blogindlæg arbejder de store medievirksomheder på at gøre shopping til en mere sømløs del af oplevelsen i deres app.

Instagram lancerede eksempelvis deres egen Checkout-funktion (kun tilgængelig i USA indtil videre) tidligere i år, så de kan fastholde brugerne i appen. 

Og det er uden tvivl et stort skridt mod en mindre kompleks affære, når det kommer til brugernes købsrejse.

Netop fordi de touchpoints der befinder sig ved online shopping på de sociale medier og på hjemmesiden smelter mere og mere sammen.


Derudover tilføjer Facebook også nye shoppingværktøjer til virksomheder på WhatsApp og Messenger, der ligeledes er med til at udvide deres potentiale – meget lignende Tencent’s WeChat i Kina, der fungerer som en multi-app, der både kombinerer sociale medier, e-handel, rejser, finansiering og meget mere.

Her har Facebook nemlig været forholdsvis gode til at introducere e-handel til helt nye områder, der tidligere har været primært domineret af online reklame frem for decideret e-handel.

Derfor er det relevant for annoncøren

Som nævnt tidligere kommer den stigende popularitet af e-handel på de sociale medier formentlig til at have en stor indflydelse på årets vigtigste handelsdage såsom Black Friday, julehandlen og ikke mindst i 2020.

Det betyder, at annoncører er nødt til at tilpasse deres strategier med en god blanding af kundeoplevelse, annoncekreativitet og nye teknologier samt værktøjer.

Husk samtidig at størstedelen af dem, der kommer ind på din hjemmeside er via en smartphone.

Så hvis du ønsker at finde frem til en masse nye kunder, betyder det, at du skal skabe et godt førstehåndsindtryk for den besøgende. På den måde er der større sandsynlighed for, at du kan konvertere dem til kunder – og muligvis også som tilbagevendende kunder. 

Her starter det oftest med landingssiden – den side de lander på, når de klikker på dine annoncer.

Det er derfor vigtigt at sikre, at uanset hvilken side den besøgende lander på, så er den tilpasset mobiler, stemmer overens med budskabet i din annonce, og den får kunden til at føle, at de er landet det rigtige sted.

At fange opmærksomheden på disse mobil-shoppere er naturligvis ikke let. De scroller gennem deres nyhedsfeeds på de sociale medier, som boomer med andre virksomheder, der kæmper om deres opmærksomhed. 

Det kræver altså en ekstra ‘stærk’ annonce, der fanger deres øjne.

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort – især i højtiderne, hvor der er ekstra konkurrence om brugerne.

Men det er her at disse nye shopping-funktioner bliver handy for annoncøren.

De vil nemlig gå hen og blive ret betydningsfulde, hvis de gør kundernes købsoplevelse lettere og mere problemfri – altså langt mere sømløse.