fbpx
 

SoMe Up – Instagram udvider deres platform med ny shoppingfunktion

SoMe Up – Instagram udvider deres platform med ny shoppingfunktion

Er du en af de mange virksomheder, der arbejder med Instagram til hverdag?

Hvis ja, så vil du nok glæde dig over Instagrams nye satsning. Det sociale medie, der er ejet af Facebook, har nemlig for nylig meddelt, at de tester en helt ny shoppingfunktion, som gør det lettere for brugerne at købe produkter direkte på appen.

Det betyder, at det bliver lettere for dig, der aktivt benytter Instagram som salgskanal til at nå ud til de mange brugere, der hver dag går på opdagelse efter nye produkter.

 

Shop direkte gennem Instagram

 

Det er ingen hemmelighed, at Instagram i et stykke tid har forsøgt at udvide sit potentiale inden for e-commerce. Allerede tilbage i 2016 gjorde platformen det muligt for virksomheder at tagge produkter i opslag, så brugerne kunne undersøge produkterne efter at være blevet eksponeret for dem på Instagram.

Men nu har Instagram altså taget et skridt videre – et ganske stort skridt.

Det sociale medie vil nemlig udvide deres platform ved at lancere deres egen shoppingfunktion. En satsning der uden tvivl vil tage shoppingoplevelsen op på et nyt niveau.

På nuværende tidspunkt bliver brugerne blot viderestillet til din virksomheds webshop, såfremt du har formået at fange deres opmærksomhed med dine opslag. Det vil dog ændre sig, da brugerne fremover vil kunne ordne deres køb direkte i appen, før de vender tilbage til deres Instagram-feed.

Men før du begynder at klappe i hænderne, er der stadig en del, der skal på plads inden.

Det nye træk fra Instagram vil nemlig i første omgang kun være omfattet af en håndfuld globale brands. Mere specifikt er der tale om op til 23 brands, hvor H&M, Kyle Cosmetics og Adidas er en række af dem. Og hertil er det kun amerikanske brugere, der vil have mulighed for at benytte funktionen.

Vi må derfor vente lidt endnu. Men der er ingen tvivl om at denne nye satsning er et forsøg på at udnytte platformens enorme popularitet, hvor det visuelle fokus har en central rolle.

Her har særligt markedsføring af mode- og skønhedsprodukter på platformen vist sig at være guld værd for virksomheder i branchen, da brugere har fantastiske muligheder for at gå på opdagelse efter nye, spændende produkter i dette visuelle univers.

 

Hvordan kommer det til at fungere?

 

Kort fortalt kommer brugerne fremover til at ordne deres impulskøb direkte i Instagram-appen.

Lad os give et eksempel:

En bruger scroller gennem sit Instagram-feed og falder over et af dine opslag, der viser et produkt fra din webshop. De klikker sig ind på produktsiden, hvor de herefter kan se en såkaldt “checkout”-knap nederst på siden. De klikker på den og kan nu vælge mellem en række forskellige muligheder såsom størrelse eller farve, hvor de herefter fortsætter direkte til betaling uden at forlade Instagram. Ret let, ikke?

Naturligvis skal brugerne give deres informationer som navn, e-mail, betalingsoplysninger og fragtadresse for at kunne gennemføre en ordre. Men dette er kun en engangshandling, da platformen gemmer oplysningerne sikkert, så brugerne ikke skal hive deres dankort frem hver gang, de ønsker at foretage et køb fra din webshop. Hertil kommer virksomhederne ikke til at have adgang til brugernes betalingsoplysninger, men kun de informationer der er nødvendige i forhold til at gennemføre en ordre. Det vil altså sige informationer såsom kontaktoplysninger og adresse.

For at gøre det endnu lettere for brugerne, har platformen samtidig sørget for, at de vil modtage meddelelser om forsendelse og levering direkte i appen, så de hele tiden kan holde øje med deres køb. Det kan især være praktisk for de brugere som typisk bruger mere tid på Instagram, end de bruger på at kontrollere deres e-mails.

 

En værdifuld udvikling for virksomheder

 

Denne nye satsning er uden tvivl et strategisk valg, der kan være med til at skærpe konkurrencen med internettets andre mastodonter inden for e-commerce.

Og på grund af platformens enorme brugerskare kan Instagram allerede nu være sikker på, at der nok er en masse virksomheder, som venter spændt på at kunne drage nytte af den nye shoppingfunktion.

I Danmark må vi dog vente lidt endnu, før denne funktion bliver tilgængelig. Men når den endelig lander, vil det potentielt kunne bringe virksomheder langt flere salg, idet kunderne kan købe direkte i appen. For jo færre klik, indtil varen er i kurven, jo færre vil falde fra på vejen.

Det kan derfor vise sig at blive en værdifuld udvikling – særligt for de virksomheder, der aktivt benytter Instagram til at sælge deres produkter.