fbpx
 

SoMe Up – Er Facebook fremtiden for virksomheder?

SoMe Up – Er Facebook fremtiden for virksomheder?

Facebook har i lang tid været et interessant medie for de fleste virksomheder grundet den enorme brugerskare. Og med Facebook annoncering har mange virksomheder netop formået at nå deres mål – uanset om det har været at generere kundeemner, øge salget eller drive trafik til deres hjemmeside.

Årsagen er egentlig ret simpel. Det er et af de mest omkostningseffektive annonceringsværktøjer, når det kommer til sociale medier. Men med de mange ændringer, der finder sted, kan vi ikke undgå at sætte spørgsmålstegn ved, om denne populære platform stadig er relevant for de mange virksomheder i dag – og ikke mindst fremover.

 

Slut med det organiske indhold?

 

Mange virksomheder har stærkt benyttet sig af “gratis” markedsføring på Facebook ved at skaffe likes til sin Facebookside for herigennem at kommunikere med deres følgere via gratis opslag – hvad vi også kender som organisk indhold.

Facebook pillede dog ved deres algoritme tilbage i 2018, da fokus fremover skulle være på personlig engagement, og dit personlige nyhedsfeed skulle altså prioritere opslag fra venner, bekendte og familie – altså det sociale.

Ændringen har især ramt virksomhedssiderne på Facebook og har i dag gjort det næsten umuligt for virksomheder at nå ud til alle deres følgere på organisk vis.

Det kan du bl.a. se i en stor undersøgelse fra 2018 foretaget af Buzzsumo og Buffer, som analyserede mere end 20.000 virksomheders Facebooksider og 43 millioner opslag.

Undersøgelsen viste, at Facebook havde skruet væsentligt ned for den organiske rækkevidde, men også at der er færre mennesker, der generelt interagerer med virksomheders organiske opslag på Facebook sammenlignet med de tidligere år.

Er du en af dem, som er indehaver af en virksomhedsside på Facebook? Så kan man muligvis undre sig over, hvor meget tid og energi man så overhovedet skal ligge i det organiske. Særligt når alternativet er sponsorerede annoncer, hvor du kan ramme de helt rigtige personer på det helt rigtige tidspunkt.

Det er helt rigtigt, at der ligger penge bag indsatserne, når virksomheder skal nå ud til de rigtige personer og skabe den bedst mulige effekt. Men det betyder dog ikke, at du helt skal droppe de organiske opslag.

Det handler mere om, at du som virksomhed skal stoppe med at være så afhængig af de organiske opslag på Facebook i fremtiden. De gode resultater og billige priser finder du trods alt i krydsfeltet mellem skarp annoncering og godt organisk indhold. Så det kan derfor stadig godt betale sig at spørge sig selv, hvordan man laver kvalitetsindhold, som brugerne gerne vil have i deres nyhedsstrøm, selvom man bruger annoncer. Facebook er jo trods alt stadig et socialt medie for brugerne – hvilket bringer os videre til næste afsnit.

 

Facebook er en virksomhed

 

Ja, Facebook er naturligvis stadig et socialt medie. Man kan dog ikke komme udenom, at platformen også agerer som et slags indholdsmedie. Det er nemlig her, at du kan få dine nyheder og dine reklamer – kombineret med opdateringer fra venner, bekendte og familie. Men Facebook er trods alt også en virksomhed. En virksomhed, der skal give overskud, og hvor indtægterne kommer gennem reklamer, da platformen som meget bekendt er stillet gratis til rådighed for brugerne. Og i den forbindelse viser det sig også, at det bliver dyrere og dyrere at annoncere på Facebook.

Den betalte annoncering steg for eksempel med omkring 100% fra den 1. januar 2018 til den 1. januar 2019. En stigning man har set tidligere og som forventes at fortsætte. Det skyldes bl.a. at konkurrencen om annoncepladsen stiger, og der bliver dermed automatisk mere kamp om brugernes opmærksomhed, hvilket får CPM-priserne til at stige.

Det er derfor mere vigtigt nu end før, at virksomheder får styr på deres annoncering, hvis de ønsker at få succes på platformen. Det kan nemlig ende med at blive dyrt for dig, som hverken har tid eller styr på, hvordan man bærer sig ad med annonceringen. Der er overraskende mange virksomheder – særligt de mindre – som ikke har en dokumenteret strategi for deres arbejde på Facebook. Og dette kan altså gå hen og blive dyrt.

Er du en af de virksomheder, som endnu ikke har lært at mestre annonceringen på Facebook? Så kan det her være en god idé at få et professionelt bureau til at hjælpe dig. På den måde er du også sikker på, at du får de bedste resultater til den billigste pris – og spilder dermed ikke dine annoncekroner på ineffektive kampagner.

 

Et skridt den rigtige vej?

 

Til trods for den stigende konkurrence og den faldende organiske rækkevidde har Facebook dog taget et skridt den rigtige vej, når det kommer til virksomhedernes tilstedeværelse på platformen.

Facebook har nemlig imødekommet de mange virksomheders frustrationer ved at gøre det lettere for brugerne at interagere direkte med virksomhederne på deres Facebookside. Det vil sige, at brugerne i dag har lettere ved at finde de informationer, som de har mest brug for.

Har du for eksempel lagt mærke til at din Facebookside har fået en handlingsknap, der vises i toppen af siden, hvor brugerne kan bestille en aftale, skrive en besked eller en anbefaling? Samtidig er kontaktinformationerne også blevet langt mere synlige for de mange brugere, der besøger siden.

I den forstand kan man sige, at Facebooksider snarere er blevet et websted for virksomheder – en slags destination for brugerne, når de ønsker information, et sted at engagere sig med dit indhold eller endda foretage et køb eller booking.

Kan du forestille dig, at virksomheder i fremtiden potentielt helt vil erstatte hjemmesider og i stedet anvende Facebooksider som en one-stop-destination til kundeservice og salg af produkter? Dette er naturligvis bare en antagelse, men trods alt en interessant en af slagsen.

Uanset er Facebook stadig et meget relevant sted at være for virksomheder, da de konstant udvikler platformen med nye ændringer, som din virksomhed kan få stor gavn af – så længe du altså har en gennemarbejdet plan, hvor du udnytter de mange opdateringer.