fbpx
 

SoMe Up – Facebook fastlåser optimering af kampagnebudgetter

SoMe Up – Facebook fastlåser optimering af kampagnebudgetter

Der er fart på verdens største sociale medie, Facebook. Og for nylig har platformen offentliggjort endnu en optimering, der kan komme til at ændre din måde at annoncere på.

Du har måske allerede fået en notifikation om ændringen fra annoncesætbudget til kampagnebudget.

Fra september 2019 vil alle nye og eksisterende kampagner nemlig automatisk blive optimeret til kampagnebudget. Du kender det muligvis som CBO – og det er uden tvivl en ændring, der er værd at bemærke allerede nu. For er denne optimering en god eller dårlig ting?

Vi har denne mandag prøvet at skabe et overblik over, hvad det kommer til at betyde for dig, som annoncerer på Facebook.

 

Derfor er det relevant for dig

 

Er du en af dem, der annoncerer på Facebook kan du på nuværende tidspunkt indstille dine budgetter på tværs af annoncesættene. Grundet den nye optimering, vil dette dog ændre sig, og fra september måned kan du altså kun administrere dine budgetter på kampagneniveau. Det vil sige, at du fremover vil kunne angive et centralt kampagnebudget for alle annoncesæt, som ‘automatisk og kontinuerligt’ vil blive fordelt til de annoncesæt, der klarer sig bedst i din kampagne.

Ifølge Facebook hjælper funktionen med at finde de annoncer, der klarer sig bedst og dedikerer størstedelen af dine annonceudgifter til netop disse, hvilket skulle give dig en mulighed for at øge ROI og skabe flere resultater for dine annoncekroner.

Denne optimering skal altså ende med at give annoncører bedre resultater til lavere omkostninger – netop ved at fordele kampagnebudgettet i realtid for at opnå disse resultater.

Det kan her give god mening at overlade budgetallokeringen til Facebook ved at anvende CBO. Særligt da mange annoncører ofte begår den hyppige fejl at allokere budgettet ligeligt mellem annoncesættene, hvilket ofte medfører, at du kan ramme ind i en række dyre hændelser. Det er netop her, at CBO er relevant, da man ikke altid har tid til at sætte sig ind i, hvilke annoncesæt der giver det største afkast.

 

Hvad skal du være opmærksom på?

 

Det er ikke den største ændring, som Facebook har foretaget gennem tiden. Og set i et bredere perspektiv virker det som en ændring, der stræber efter at gøre det lettere for os alle – særligt de mindre erfarne annoncører, der ikke er vant til at styre deres egen annoncering på platformen. I sidste ende kan ændringen altså være med til at gøre hele oprettelsesprocessen af kampagner mere enkel og hurtig.

Men når det nu er sagt, så kan det hos de mere erfarne annoncører vise sig at være en større udfordring. Mange annoncører anser nemlig optimeringen som en ret kontroversiel ændring, hvor de føler, at de mister en stor del af kontrol over deres egen annoncering. For hvad gør man eksempelvis, hvis du ønsker at opdele din målretning i flere annoncesæt. Bliver det rent gætteri, når det kommer til distribuering af budget?

Ikke helt. Facebooks optimering af kampagnebudget betyder ikke, at du mister al kontrol over din annoncering. Platformen tillader nemlig stadig, at du kan kontrollere dine budgetter på tværs af annoncesættene ved brugen af ‘forbrugsgrænse’. Du kan eksempelvis benytte en minimum forbrugsgrænse, så leveringssystemet kun fokuserer på at anvende netop dette budget eller omvendt benytte en maksimalt forbrugsgrænse, hvor leveringssystemet ikke overgår det givne beløb.

Du har altså stadig mulighed for at kontrollere, hvordan dine budgetter bliver distribueret på tværs af annoncesættene.

Ændringen betyder heller ikke, at du som annoncør skal stoppe helt med at tage notits af din budgetallokering – tværtimod. Det betyder blot, at du i en langt mindre grad skal være opmærksom på budgetallokeringen, når du anvender CBO.

 

Hvad kan vi forvente?

 

Man kan ikke komme uden om, at ændringen medfører, at du mister noget af kontrollen over din annoncering. Og det er højst sandsynligt en ændring, som Facebook foretager med henblik på at gøre annonceplatformen langt mere automatiseret. Det vil sige, at det generelt bliver nemmere for folk at annoncere. Fremadrettet bliver du altså nødt til at have tillid til at Facebooks automatiske budgetallokeringer faktisk giver de mest effektive resultater.

Men husk, at vi befinder os kun i starten af marts – det betyder, at du stadig kan nå at eksperimentere med funktionen. Så begynd allerede nu med at medtænke denne optimering, og hvad den kommer til at betyde for din annoncering i fremtiden.