fbpx
 

SoMe Up: Facebook introducerer nye interaktive annonceformater – del 2

SoMe Up: Facebook introducerer nye interaktive annonceformater – del 2

7. oktober 2019


Ville du interagere med en digital annonce der indeholder augmented reality?

Det mener Facebook i hvert fald.

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at AR i nyere tid er blevet noget af et buzzword inden for teknologi. Og netop derfor vil Facebook, i forlængelse af tre splinternye interaktive formater, muliggøre AR i dine annoncer.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

Augmented… hvad for noget?

Kort fortalt er AR en kombination af den virkelige verden og computergenereret data. Det er eksempelvis en bruger, der gennem sin mobilskærm kan se computergenererede billeder, lyd eller anden form for data.

Det er eksempelvis de søde og sjove filtre, som du måske allerede kender fra Instagram Stories. Eller det famøse Pokémon GO, der blev et kæmpe hit tilbage i sommeren 2016.

AR er uden tvivl en stor succes – og det handler ikke længere kun om spil og underholdning, men spreder sig ud i flere og flere brancher såsom uddannelse, sundhed og byggeri – og nu også online markedsføring.

Det er derfor ikke overraskende at mange virksomheder ønsker at benytte sig af denne smarte teknologi.

Som lovet valgte Facebook derfor også at åbne op for deres ellers lukkede beta-program, hvor kun en række nøje udvalgte brands kunne benytte sig af funktionen.

Det betød at brands fremover via Facebooks Spark AR Studio kunne skabe deres helt egne AR effekter til Instagram, som deres følgere frit kunne benytte, efter de havde interageret med virksomhedens profil på Instagram.

Det bliver dog ikke længere kun muligt via spil og Stories på Instagram, at brugerne kan støde på teknologien – AR kommer nemlig også til annoncer.

Forestil dig, at du kommer forbi en annonce, der eksempelvis promoverer solbriller. Du tænker, at de ser da ganske fine ud, men ville de overhovedet passe til dig?

Dette spørgsmål bliver ikke svært at svare på, såfremt AR bliver brugt i annoncen. Her ville du praktisk talt kunne prøve et par antal solbriller og vælge dem, du bedst kan lide.

Derfor kommer AR til dine annoncer

Mastodonten startede allerede med at teste formatet tilbage i 2018 til deres F8-konference, hvor de første gang offentliggjorde deres planer om at inddrage AR i deres annoncer via et åbent beta-program her i efteråret.

Facebook tilføjede samtidig at en intern undersøgelse viste, at helt op til 63% af internetbrugerne i USA har prøvet en AR-oplevelse fra et brand. 

Ifølge Facebook er det fordi, at brugerne ønsker at blive inkluderet i virksomhedernes beslutninger og idéer – og det skal altså gøres via nye innovative måder. 

I første omgang blev det en række udvalgte brands inden for make-up branchen i USA, der fik fornøjelsen af at teste formatet.

Ovenstående test blev udført i samarbejde med virksomheden WeMakeUp, der oprettede AR-annoncer, hvor brugerne kunne prøve forskellige nuancer af læbestift.

Ved at sammenligne deres AR annoncer med almindelige annoncer, så virksomheden en procentvis stigning på 27,6 i køb og en 53% højere CTR (click-through-rate). Derudover brugte folk helt op til 38 sekunder på at interagere med annoncen.

Så når man tager disse tal i betragtning giver det naturligvis mening for Facebook at åbne op for disse annonceformater til endnu flere annoncører via deres beta-program dette efterår.

Og det vil da uden tvivl blive spændende, at se om dette annonceformat vil udvide sig til ikke kun at omhandle make-up, men også blive indarbejdet inden for andre forretningsområder såsom sko, tøj, smykker, ure osv.

Ligger fremtiden for online markedsføring i AR-annoncer?

Da AR er blevet et hyppigt benyttet buzzword, er det efterhånden svært at finde nogle som ikke har hørt om Pokémon GO eller et andet populært AR-mobilspil. Derfor er det ikke så underligt, at AR ligeledes er kommet til online markedsføring.

AR i annoncer tilføjer et langt mere legende element, end man har set tidligere, hvilket giver annoncører langt flere muligheder for at nå ud til brugerne på helt nye måder. Hertil er der mange virksomheder der allerede nu har omfavnet denne avanceret teknologi i deres online markedsføring.

Og det giver naturligvis mening, da der kan være flere årsager til, at fremtiden for online markedsføring ligger i AR.

Først og fremmest har AR et langt mere fordybende element, hvilket kan hjælpe annoncører med at skabe en tættere relation til brugere og potentielle kunder.

I modsætning til almindelige annoncer med billeder og videoer er AR-annoncer interaktive og ikke mindst autentiske – brugerne kan jo trods alt se sig selv og endda interagere med dem.

Når brugerne interagerer med AR-annoncer føler de formentlig, at de spiller et form for spil. Det skaber altså en langt tættere relation til både produkt og virksomhed, hvilket i sidste ende kan opmuntre til eksempelvis at gennemføre et køb.

Derudover kan den emotionelle tilknytning ligeledes være et ganske fint redskab til at øge kendskabet til en virksomhed. Folk husker jo trods alt bedre brands, som de har haft positive oplevelser med, og her kan AR-annoncer ikke kun være med til at fremme salg, men ligeledes opbygge virksomhedens omdømme.

Hvilke udfordringer kan AR-annoncer bringe?

Der er naturligvis også en række udfordringer, man skal have in mente, når man taler om AR inden for online markedsføring.

De mere betydningsfulde er eksempelvis den grafiske kvalitet. For hvad er sandsynligheden for, at en bruger vil interagere med en AR-annonce af dårlig kvalitet? Ikke særlig stor. Hvem gider at spille et computerspil med dårlig grafik, når man kan spille et med utrolig realistisk grafik? (medmindre man naturligvis er superfan af old-school computerspil). Det er altså usandsynligt at brugerne vil interagere med en AR-annonce, der indeholder dårlig grafik.

Og her er bærbare enheder oftest ikke lige så stærke som computere, når det kommer til at producere grafik. De bærbare enheder skal altså have en hardware, der er kraftig nok til at kunne producere grafik af høj kvalitet.

Heldigvis udvikles der nye enheder hele tiden, og i dag kan de fleste moderne smartphones producere ganske fin og avanceret AR.

Skal din virksomhed være med på AR-bølgen?

Vi kan roligt konstatere, at AR i annoncer giver annoncører en enorm fordel, da denne form for teknologi kan gøre annoncer langt mere engagerende, interaktive og effektive.

Og som nævnt tidligere er mange virksomheder allerede nu begyndt at omfavne denne spændende teknologi – så mon ikke en del andre virksomheder vælger at følge trop.

Formår AR-annoncer ligeledes i sidste ende at udvide sig til flere forskellige brancher, så kan det uden tvivl blive et ganske kraftfuldt værktøj til at skabe salg og hertil øge indtægterne.

Det er derfor ikke underligt, at Facebook vælger at udvide deres AR funktioner til flere annoncører rundt omkring i verden.

Er din virksomhed klar til at træde ind i en verden med AR i annoncer?