fbpx
 

SoMe Up: Facebook lancerer ny betalingsløsning – byd velkommen til Facebook Pay

SoMe Up: Facebook lancerer ny betalingsløsning – byd velkommen til Facebook Pay

25. november 2019


Apple Pay. Google Pay. MobilePay.

Der er efterhånden ret mange måder, hvorpå du kan overføre penge via din telefon.

Så der er ikke ligefrem tale om mangel på betalingsløsninger via telefoner.

Men det stopper naturligvis ikke Facebook.

Tilbage i september berørte vi emnet, da Facebook annoncerede deres planer om at lancere en shoppingfunktion i deres annoncer på Facebook og Instagram.

Nu har Facebook altså taget det næste skridt mod e-commerce.

De har nemlig oplyst, at de er klar med Facebook Pay – i første omgang til de amerikanske Facebook-brugere.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

En nemmere måde at betale på

Ifølge Facebook benytter de amerikanske brugere allerede andre forskellige betalingsmetoder på tværs af deres apps til at shoppe, donere og sende penge til hinanden. 

Men nu introducerer Facebook altså deres egen betalingsløsning som efter sigende skulle give brugerne en mere nem og sikker betalingsoplevelse, når de overfører penge og handler på tværs af Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp.

Det betyder, at brugerne fremadrettet kan købe produkter og donere penge til velgørenhedsindsamlere på platformen med Facebook Pay. Derudover vil det også være muligt at overføre penge fra person til person – præcis lige som du kender det fra MobilePay.

Facebook pointerer, at brugerne har følgende muligheder med Facebook Pay:

  • Brugerne kan nøjes med at tilføje deres betalingsoplysninger én gang og dernæst benytte Facebook Pay til at foretage overførsler og køb via Facebooks apps – helt uden at skulle indtaste deres oplysninger igen og igen.
  • Brugerne kan vælge at indstille Facebook Pay på bare én app eller vælge at indstille Facebook Pay på tværs af alle deres apps (dem der naturligvis er tilgængelige).
  • Brugerne kan se deres betalingshistorik, administrere deres betalingsmetoder og opdatere deres indstillinger på bare ét sted.
  • Mulighed for kundesupport via en live chat.
  • En klar forståelse af hvilke betalingstjenester, der hører til Facebook.

Hvordan virker Facebook Pay?

Som det også fremgår på ovenstående billede skal brugerne først forbinde Facebook Pay med deres betalingskort. Dernæst tilføjer man en pinkode eller benytter ansigtsidentifikation til at låse op for betalingsoplysningerne.

Når brugerne har indtastet deres detaljer, kan de herefter købe produkter, donere til velgørenhedsindsamlere og udveksle pengeoverførsler med hinanden.

På nedenstående billede kan du ligeledes se, hvordan Facebook Pay virker på Marketplace.

Det interessante er, hvordan denne betalingsløsning kommer til at influere brugernes købsadfærd på platformen.

Det er måske bemærkelsesværdigt at nævne, at vi i Danmark ikke helt har de samme muligheder som de amerikanske brands og brugere, når det kommer til shoppingfunktioner på Facebook og Instagram – men det ændrer sig forhåbentlig i den nærmeste fremtid.

Amerikanske brands på Facebook har nemlig muligheden for at benytte sig af det, der hedder Facebook Checkout.

Denne funktion er tilgængelig, når man opretter et Forretningsafsnit på virksomhedens Facebook-side, hvor du fremviser dine produkter.

Her kan de amerikanske brands vælge hvordan de vil have folk til at købe produkter fra siden – enten via betaling på website (folk sendes til et andet website, hvor de kan gennemføre deres køb) eller via Checkout på Facebook, hvor folk kan gennemføre deres køb direkte på platformen.

I Danmark har du også mulighed for at sende folk videre til et andet website for at gennemføre deres køb, når du opretter et Forretningsafsnit på din Facebook-side. 

Du har dog ikke mulighed for at benytte Facebook Checkout, men i stedet kan du sende en købsbesked, hvor du aftaler betalingsmetode med kunden – samme mulighed som gør sig ligeledes gældende på Marketplace.

Der er helt sikkert en masse fordele ved, at folk kan handle direkte på Facebook uden at skulle forlade appen. For jo færre trin i betalingsoplevelsen desto bedre konverteringsrate.

Desuden er oplysningerne allerede forudfyldt, da platformen husker brugernes betalingsoplysninger efter første indtastning, hvilket gør processen og købsoplevelsen langt mere sømløs.

Facebook Pay kommer til Danmark

Facebook (og andre store internationale spillere) har indtil videre været ret gode til at holde sig ude af kampen om det danske marked.

Men det er blot et spørgsmål om tid, før Facebook Pay bliver tilgængeligt i Danmark – og så vil det muligvis være en solid konkurrent til Danske Banks betalingsløsning, MobilePay.

Facebook har som sagt oplyst, at Facebook Pay først bliver lanceret i USA, og det er netop deres plan at rulle funktionen bredere ud, så det kan benyttes af flere personer i andre nationer.

Og det bliver da spændende at se, hvordan Facebook Pay kommer til at påvirke MobilePay.

For det er bestemt heller ingen hemmelighed, at de globale spillere fylder en stor del af brugernes liv. 

MobilePay er helt sikkert en af de mest foretrukne apps, når det kommer til betalingsløsninger i Danmark, men samtidig bruger danskerne også utrolig meget tid på Facebook hver dag.

Så det er måske mere nærliggende at benytte Facebook Pay i fremtiden, end det er at bruge MobilePay – eller hvad?

Desuden har MobilePay også været hårdt ramt, efter at de offentliggjorde, at der ville komme gebyrer på deres erhvervskunder, som benyttede sig af deres ‘MyShop’-funktion i de fysiske forretninger.

I England oplevede selskabet Barclays eksempelvis en del udfordringer med deres mobilbetalingsløsning, Pingit, da de valgte ikke at lukke de andre banker ind.

Det betød at alle bankerne i stedet begyndte at støtte Apple Pay, da det blev lanceret i England tilbage i 2014, hvilket var et stort nederlag for selskabet.

Hvad er næste skridt?

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at Facebook har i sinde at udvide deres planer med e-commerce, hvilket åbner op for en ny verden af muligheder for virksomheder.

Se bare på Instagram Checkout, som ligeledes blev lanceret tidligere i år til en række særligt udvalgte brands, hvor folk kan shoppe på platformen helt uden at forlade appen.

Her kan Facebook Pay gøre købsoplevelsen meget lettere. Og efterhånden som folk bliver mere vant til at overføre penge via Facebook, kan det åbne op for endnu flere muligheder.

Ikke bare for virksomheder, men naturligvis også Facebook, da det kan skabe endnu mere potentiale i forhold til at udvide deres betalingsværktøjer yderligere.

Og det ved Facebook godt.

De er derfor ekstra opmærksomme på at sikre, at folk ved, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der ligger bag, og hvorfor det ikke har noget med deres kryptovaluta-projekt, Libra, at gøre.

Facebook møder nemlig netop nu en masse modstand i forhold til deres Libra-projekt.

Men som vi allerede ved, så vil det formentlig ende med at bekvemmeligheden kommer til at opveje bekymringerne.

Det bliver uden tvivl interessant at se, om de danske Facebook-brugere vil tage Facebook Pay til sig, og særligt hvilke muligheder virksomheder får, når betalingsløsningen endelig rammer Danmark.

Læs mere om Facebook Pay her.