fbpx
 

SoMe Up: Splinternye shoppingfunktioner i vente til både Facebook og Instagram

SoMe Up: Splinternye shoppingfunktioner i vente til både Facebook og Instagram

16. september 2019



Der er stadig et stykke tid endnu til den helt store juleshopping, men det forhindrer bestemt ikke Facebook i allerede nu at teste to helt nye shoppingfunktioner til annoncer på både Instagram og Facebook.

Facebook har nemlig for nylig annonceret, at de i de kommende uger tester to helt nye funktioner: En indbygget shoppingfunktion i dynamiske annoncer på Facebook og muligheden for at omdanne organiske shoppingopslag på Instagram til annoncer via annonceadministratoren.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


Shop direkte gennem Facebook-annoncer


Forestil dig en potentiel kunde, der scroller gennem sit nyhedsfeed som altid. De falder over din annonce, hvor du promoverer et af dine nyeste produkter eller ydelser. Interessen er vakt og de klikker sig ind på din webshop. 

Men, men, men…

Alle de felter der skal udfyldes er tidskrævende. Kunden har travlt og hele købsrejsen virker generelt alt for lang og kompleks lige nu. 

Hvordan undgår du, at disse potentielle kunder falder fra i processen?

Her bringer vi gode nyheder. Facebook er nemlig i fuld gang med at teste en ny dynamisk annonce, som gør det muligt for brugere at købe et promoveret produkt direkte fra annoncen i nyhedsfeedet.

Det betyder altså at brugerne kan købe produkter direkte i annoncen helt uden at forlade Facebook-appen.

Derudover er de dynamiske annoncer designet til automatisk at vise de helt rigtige produkter til folk, der allerede har udtrykt interesse via din hjemmeside, din app eller andre steder på internettet. Og det gør de bl.a. ved at tage udgangspunkt i dit eksisterende produktkatalog og brugernes adfærd på platformen.

Dynamiske annoncer med direkte shoppingmuligheder i nyhedsfeedet.

Som ovenstående billede også viser, så vil brugerne ikke bare blive eksponeret for relevante produkter, men ligeledes kunne gennemføre deres køb via en “Checkout”-knap på Facebook.

Men før brugerne kan gennemføre et køb kræver det, at de registrerer deres betalingsmetoder på Facebook.


Bekvemmelighed frem for privatliv?


Taget de mange sager omkring Facebooks håndtering af private oplysninger i betragtning, så er dette muligvis ikke en ideel løsning for alle brugere.

Men man kan her spørge sig selv om bekvemmeligheden kommer til at opveje privatlivet.  For hvis der er en måde, hvorpå brugerne hurtigt og effektivt kan købe relevante produkter, som samtidig tilpasses af dynamiske annoncer, så er det muligvis en ganske nyttig funktion for langt de fleste.

Når brugerne har gennemført en ordre, får de automatisk tilsendt en bekræftelse på deres køb på Facebook.

Men på nuværende tidspunkt er funktionen dog kun tilgængelig for en lille gruppe af annoncører på Facebook.


Fra organiske shoppingopslag til annoncer


Vi er ikke helt færdige endnu. Facebook er nemlig også i fuld gang med at teste en ny annoncefunktion på Instagram, der giver annoncører mulighed for at omdanne organiske shoppingopslag på Instagram til annoncer via Facebooks annonceadministrator.

Facebook har i det seneste stykke tid haft et stort fokus på shopping via Instagram. Platformen har fx gjort det muligt for virksomheder at tagge deres produkter – men det har indtil videre kun været tilgængeligt inden for organiske opslag.

Men hvis virksomheder fremadrettet kan omdanne deres organiske shoppingopslag på Instagram til annoncer via annonceadministratoren, vil det uden tvivl bringe en masse potentiale med sig. På den måde kan virksomheder nemlig nå ud til helt nye målrettede målgrupper.

Omdan organiske shoppingopslag på Instagram til annoncer via annonceadministratoren.

Denne nye fremtidige funktion kommer ikke helt ud af det blå. Den kommer i forlængelse af Facebooks planer om at tilføje den samme shoppingfunktion på Instagram. På samme måde som på Facebook, vil brugerne ligeledes kunne ordne deres køb direkte på Instagram, før de vender tilbage til deres feed.

De udvidede muligheder vil altså holde brugerne på Instagram samtidig med at købsrejsen bliver hurtigere og mere effektiv. For jo færre klik, indtil varen er i kurven, jo færre vil falde fra på vejen – en win-win situation for både Facebook og virksomheder.


En værdifuld udvikling for virksomheder


Facebook sigter uden tvivl mod at skabe en mere sømløs købsoplevelse for både virksomheder og brugere, når de handler via annoncer. Og det involverer altså at fastholde brugerne på appen i modsætning til at filtrere dem ud til de mange andre webshops.

Det betyder også at brugerne fremover kan ordne deres impulskøb langt hurtigere end tidligere – og det er naturligvis en kæmpe fordel for de mange webshops, der annoncerer på Facebook og Instagram.

Men begge udvidelser er stadig kun i gang med at blive testet – og kun af en række nøje udvalgte annoncører.

Det betyder altså, at vi her i Danmark må vente lidt endnu, før vi kan drage nytte af disse nye shoppingfunktioner.

Vi håber dog på, at der ikke går alt for længe, før de bliver tilgængelige. Men uanset hvad peger begge udvidelser mod et større potentiale inden for e-commerce for både Facebook og Instagram.

Og det kan særligt vise sig at blive en værdifuld udvikling for langt de fleste virksomheder.