fbpx
 

SoMe Up: Facebook vil have en live shoppingfunktion

SoMe Up: Facebook vil have en live shoppingfunktion

13. januar 2020


Der er ingen tvivl om, at Facebook har et fortsat stort fokus på at udvide deres muligheder inden for e-handel.

Mediegiganten har nemlig valgt at tage et nyt spændende initiativ med henblik på at udforske den næste store fase af deres e-handelsudvikling.

Og det er at gøre det muligt at sælge produkter direkte via live streaming inde på Marketplace.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

Packagd slutter sig til Facebook

Tilbage i september 2019 valgte Facebook at købe en mindre virksomhed ved navn Packagd med henblik på at udvikle en ny live shoppingfunktion inde i Marketplace.

Packagd bestod umiddelbart kun af et lille team på fem personer, som primært arbejdede på at opbygge shoppingprodukter til YouTube-videoer.

Og selvom overtagelsen ikke officielt blev annonceret af Facebook, så sluttede Packagd sig til mediegiganten, hvor det lille team nu arbejder på et projekt til Marketplace, som giver brugerne mulighed for at købe produkter, imens de ser en live video på platformen.

Facebook har dog efterfølgende været ude for at bekræfte købet af Packagd og her påpeger de, at virksomheden arbejder på at undersøge måder, hvorpå brugerne nemt og hurtigt kan stille spørgsmål og købe varer i en live videoudsendelse.

Denne købsmulighed vil især gøre sig gældende for unboxing videoer, hvor folk åbner æsker med produkter og fortæller deres handlinger til seerne. Du har formentlig hørt om denne type video før, som er yderst populær blandt børn og unge, når det kommer til legetøj eller elektronik.

Live shopping

Facebook testede faktisk et lignende projekt for et års tid siden i Thailand, men her havde brugerne ikke mulighed for at købe produkter direkte fra videoen.

Mastodonten fortalte på det tidspunkt, at projektet kom fra feedback specifikt fra thailandske brugere, som støttede brugen af live videoer som et mere effektivt redskab til at fremvise produkter og gøre det lettere at stille spørgsmål i realtid.

Projektet blev dog siden droppet, men købet af Packagd viser dog, at Facebook ikke helt er færdige med denne idé.

Og det er vel forståeligt.

Live shopping er nemlig efterhånden gået hen og blevet ret populært – og i særdeleshed i Kina.

Eksempelvis valgte den store kinesiske virksomhed Alibaba Group at benytte live shopping som et vigtigt element i deres populære shopping event den 11. november på Single’s Day sidste år.

Her fremviste forskellige brands deres produkter, som brugerne derfra kunne begynde at forudbestille. Og det var alt lige fra biler til kosmetik, hvor bl.a. Kim Kardashian foretog en live video på virksomhedens platform for at annoncere hendes nye KKW duft kollektion, der ligeledes kunne købes på hjemmesiden.

Hele eventet blev livestreamet og de endte med at generere helt op til 38 milliarder dollars i salg den dag.

Så det er ikke underligt, at Facebook ser et stort potentiale i at bruge live videoer som et middel til yderligere at tilskynde brugere til at købe på platformen.

Det handler om e-handel i 2020

Som vi også ofte har nævnt i tidligere afsnit af SoMe Up, så bliver e-handel formentlig det helt store omdrejningspunkt for Facebook i 2020.

Først og fremmest er der det helt store fokus på pengeoverførsler.

I løbet af 2019 kom det frem, at Facebook arbejder på at opbygge deres egen kryptovaluta med henblik på at gøre det let og gebyrfrit at overføre penge inden for netværket.

Idéen er vel her, at når først folk er begyndt at flytte penge rundt inden for Facebooks system, så vil det også være meget lettere at bruge disse samme midler til at foretage køb direkte på platformen.

Og på trods af Facebooks kryptovaluta-projekt stadig oplever en masse modvind, så udvider Facebook også med andre muligheder såsom Facebook Pay, som formentlig også vil udvides til Instagram med tiden.

Her kommer Østen muligvis til at spille en væsentlig rolle i Facebooks udvidelse af deres e-handelsmuligheder, da denne del af verden formentlig er mere modne, når det kommer til den næste store fase af Facebooks skridt mod online shopping.

I den forstand har Facebook nemlig ikke set meget mod den vestlige del af verden, da der er milliarder af brugere på nye markeder, hvor brugen af sådanne udvidelser potentielt kan give langt større fordele og derfor langt større anvendelse.

For hvis Facebook formår at udvide brugen af platformen i disse lande til både at omhandle overførsler, shopping og måske også betalinger af regninger, bank osv. Ja, så kunne det give platformen en langt mere værdifuld position i den bredere teknologiske infrastruktur i disse lande – og dermed blive en uundværlig nøglekomponent i brugernes hverdag.

Der er ingen tvivl om, at Facebook stræber efter en sådan indflydelse, og det giver derfor mening, at det vil gøre sig bedst gældende på nye markeder. Facebook kan altså potentielt gå hen og blive en essentiel app for langt de fleste brugere.

Det bliver i hvert fald spændende at se, hvordan de nye initiativer mod e-handel fra den store mediegigant kommer til at udspille sig i 2020.