LinkedIn-følger-trop

Læste du med i sidste uge, hvor vi skrev om Facebooks store planer om at lancere et nyt værktøj, der skulle give brugerne mere kontrol og gennemsigtighed, når det kommer til virksomheders annoncer?

Nu har LinkedIn også valgt at gå i Facebooks fodspor ved at udvikle et nyt værktøj, der på samme måde skal bringe brugerne mere gennemsigtighed.


Mere gennemsigtighed til brugerne

Med valgkampen lige om hjørnet er det ikke underligt at de sociale medier langsomt begynder at blive oversvømmet med politikere, der hungrer efter de mange brugeres opmærksomhed.

Det har eksempelvis fået Facebook til udarbejde en række nye funktioner og regler for den slags politiske annoncer.

Og tænker du samtidig tilbage på skandalen i 2016, hvor det viste sig at russisk aktivitet på Facebook spillede en rolle i afgørelsen af det amerikanske præsidentvalg, så giver det ganske fin mening, at mastodonten vælger at screene afsendere af politiske reklamer, før de får lov til annoncere deres budskab på platformen.

Blandt andet ved at gøre annoncer mere gennemsigtige og give brugerne større kontrol over deres data, som du også kan læse mere om i sidste uges indlæg.

Men nu følger LinkedIn altså også trop ved at skrue op for gennemsigtigheden af platformens annoncer, når virksomheder kører LinkedIn annoncering.


Derfor vil LinkedIn også være med

LinkedIn virker muligvis ikke som et sted for den slags politisk manipulation.

Men platformen har faktisk tidligere fjernet flere politisk motiverede grupper, som følge af en større indgriben fra platformens side i sådanne grupper.

Tager man samtidig platformens stigende popularitet i betragtning, hvor flere og flere tilmelder sig hver dag, så er det ikke svært at forstå, hvorfor de politisk motiverede grupper også ønsker at blive en del af netværket for at forstærke deres budskab.

Og det er altså derfor, at LinkedIn har valgt at gå i Facebooks fodspor ved at arbejde på en gennemsigtighedsfunktion på virksomhedssider.

Et værktøj som vil give brugerne en oversigt over alle de annoncer, som en virksomhed har kørt på platformen i løbet af de foregående seks måneder.

Oversigten skal overordnet hjælpe brugere med bedre at forstå, hvem der målretter annoncer mod dem, hvorfor annoncerne bliver målrettet mod lige netop dem, og hvilke andre annoncer virksomhederne kører.

LinkedIn har hertil bemærket, at denne nye funktion kun er en ud af mange opdateringer, der er på vej i forhold til at skabe mere gennemsigtighed på platformen.

Men dette nye værktøj skulle altså blive tilgængeligt for alle LinkedIn-brugere i de næste kommende uger.


Fordele for LinkedIn-annoncøren

Fordelen for dig som annoncerer på LinkedIn er, at det vil hjælpe din virksomhed med at få et bedre indblik i, hvad dine konkurrenter annoncerer på platformen.

Med denne nye funktion kommer du altså til at få adgang til en liste over alle de annoncer, som en virksomhed kører og på den måde få et indblik i, hvordan de forsøger at nå deres kunder på platformen.

Denne indsigt i konkurrenterne kan altså vise sig at blive utrolig værdifuld i planlægningen af dine egne kampagner.

Er din virksomhed klar til de store forandringer, der følger med den øgede gennemsigtighed på både LinkedIn og Facebook?

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk