fbpx
 

Marketing Guide: Sådan kan virksomheder bruge IGTV i deres markedsføring

Marketing Guide: Sådan kan virksomheder bruge IGTV i deres markedsføring

4. oktober 2019


Har I hørt om IGTV?

Instagrams videoformat er til de længere videoer, der ikke kan være i det almindelige feed. IGTV blev lanceret i sommeren 2018, og er nu over et år gammelt.

IGTV har, ifølge Instagram, ikke været den store succes som de håbede på det ville blive. Men det viser sig faktisk at IGTV er ved at vokse sig større, og antallet af videoer på platformen stiger hele tiden. Mange virksomheder har været tøvende med at kaste sig ud i at lave indhold til IGTV, men platformen er faktisk en virkelig god mulighed for at dele lidt længere videoindhold med sine følgere. Store profiler på Instagram er begyndt at bruge formatet, hvor alle fra Influencere til virksomheder deler længere videoer med deres følgere.

Ligesom Instagram Stories er IGTV i højformat, og da der er plads til en lidt længere video, kan det være en god idé at lægge både fokus og kræfter i sit indhold. Ofte kræver det ikke mere end lidt god belysning og en person der er god foran et kamera, og så har I en video til IGTV.

Trin 1: Lav en masse video og se hvad der virker

Det er svært at vide hvad der præcis virker for jeres virksomhed. Lav derfor en masse forskelligt i starten og se hvad jeres følgere godt kan lide at se. I kan relativt hurtigt finde ud af hvilke videoer der er mest populære og hvordan I kan fortsætte i samme stil. I en video til IGTV kan der gås mere i dybden med et emne, eller vises lidt mere af et produkt. Stemningsbilleder fungerer også rigtig godt her, især hvis der skal vises en hyggelig restaurant eller arbejdsplads. 

En idé er at få jeres følgere til at sende jer en bid video af dem der bruger jeres produkt. Det kan klippes sammen til en skøn video af glade kunder, hvilket altid er godt i markedsføring. Det kalder vi for brugergenereret indhold – hvor følgerne skaber indhold på vegne af virksomheden. Det er både super effektivt og virkelig smart at lave følgerne lave indholdet for en. 

Trin 2: Brug hvad der virker for jeres virksomhed og branche 

For webshops virker det enormt godt at vise hvordan nogle produkter ser ud på en model eller hvordan fx værktøj eller skønhedsprodukter bruges i en specifik kontekst. For restauranter siger det sig selv at der skal filmes hyggelige stemningsbilleder samt video af lækker mad. Husk at reglen om mennesker stadig gælder. Optag billeder af folk der arbejder, hygger sig eller slapper af. Gerne glade kunder eller god stemning fra arbejdspladsen. Det viser at folk gerne vil besøge jeres butik, bruge jeres produkter eller deltage i jeres events. 

Der er selvfølgelig stor forskel på om virksomheden er B2B eller B2C. Men fælles for alle der ser jeres videoer er at de ser den på Instagram. På mediet bruges der emojis, der er fokus på det visuelle og tonen er fri. Så selvom du sælger til andre virksomheder skal dit indhold ikke være tørt og kedeligt, for det er der ingen der synes er sjovt at kigge på. 

Tips og tricks 

  • Videoerne bør være optimeret til at de kan ses uden lyd, ligesom andre videoer på Instagram. Brug gerne tekst på skærmen, klistermærker eller emojis til at gøre videoen endnu mere visuelt spændende.
  • Videoer til IGTV behøver ikke nødvendigvis at være professionelle. Optagelser med en mobiltelefon kan give materialet et mere autentisk og personligt udtryk.
  • Optag gerne “Behind the scenes”. Folk elsker at følge med i hvad der sker bag facaden. Film også gerne mennesker, for det er igen mennesker der er det mest interessante. 
  • Brug gerne interessante titler til videoerne. Kald dem gerne det samme som en caption til et billede, det skaber mere engagement og virker rigtig godt. Hedder en video blot “Ansigtsserum” virker det knap så spændende som “Sådan bruger du den nye ansigtsserum fra xx 🧖‍♀️”
  • Lav indhold der er engagerende, sjovt eller utroligt flot. Det gør at folk gerne vil tagge hinanden og det giver flere views og spreder videoen ud til flere Instagram-brugere. 
  • Tænk over længden på videoen. Er de alt for lange, er det ikke sikkert at folk ser dem færdige. Men hvis de er for korte, kunne det være at videoen skulle være et almindeligt opslag eller måske bruges i Instagram Stories.

Har I brugt IGTV?