fbpx
 

SoMe Up: Den organiske rækkevidde er faldende på Instagram

SoMe Up: Den organiske rækkevidde er faldende på Instagram

26. august 2019

Instagram er med sine 500 millioner daglige brugere i øjeblikket et af de mest populære sociale medier i verden.

Men virksomhederne er begyndt at blive bekymrede for effekten og rækkevidden af deres organiske opslag på Instagram. Frygten er nemlig at Instagram, på samme måde som Facebook, vil begynde at reducere rækkevidden på virksomhedernes opslag og derved skubbe virksomheder hen imod at bruge Instagram annoncering i stedet.

Fra gratis trafik til betalt rækkevidde

Med tiden gik Facebook fra at lade virksomheder nå ud til alle deres følgere, til kraftigt at reducere hvor mange der så virksomhedens organiske opslag. 

Facebook argumenterede for ændringen, ved at sige at de ønskede at forbedre brugeroplevelsen. Jo flere brands der kom på platformen, desto mere ville brugerne drukne i reklamer og opslag fra virksomheder. Det vil resultere i at brugerne missede opslag fra både venner og familie, for til sidst at bruge appen mindre. 

Det giver naturligvis mening. Hvis du ikke ser opdateringer fra de mennesker, du interesserer dig for, er det naturligt at du bliver mindre interesseret i at bruge mediet. 

Men det er samtidig ganske bekvemt for Facebook i forhold til mastodontens bredere forretningsstrategi: At reducere den organiske rækkevidde. Mange virksomheder er afhængige af den gratis Facebook trafik, og det tvinger dem til måske at skulle betale for den rækkevidde, de er vant til at få gratis. 

I dag er de fleste virksomheder utroligt heldige, hvis de formår at nå bredt ud med deres organiske opslag. Men er det også det samme på Instagram?

Er der grund til bekymring?

Bekymringerne kommer egentlig i kølvandet på, at Instagram for nylig meddelte, at de i de kommende måneder vil udvide annonceplaceringerne i appen.

Instagram skulle efter sigende, grundet pres fra Facebook, have fordoblet mængden af annoncer, der blev vist i appen gennem det seneste år. Og det giver derfor mening, at Instagram leder efter nye steder til at vise det stigende antal annoncer.

For nyligt er det ligeledes kommet frem, at Instagram er begyndt at teste back-to-back reklamer fra forskellige virksomheder i deres Stories.

Men hvordan kommer det til at påvirke brugerne og hele deres oplevelse af appen? Det er naturligvis svært at sige på nuværende tidspunkt. Så længe Udforsk-feedet på Instagram ikke bliver bombarderet med annoncer fra forskellige virksomheder, og annoncer i Stories kan springes over, er det formentlig ikke nok til at påvirke brugeroplevelsen.

Men men men…

Såfremt fordoblingen af eksponeringer ikke bliver forbedret, kan det ende med at Instagram må lede efter andre muligheder for at tjene penge. Så hvad kommer det til at betyde for virksomheder, der ønsker at drage mest nytte af platformen?

Hvordan ser fremtiden ud?

Hvis Instagram ønsker at øge deres annonceindtjening har de bestemt en måde at gøre det på – nemlig ved at reducere rækkevidden på de organiske opslag.

Flere studier har vist, at rækkevidden for virksomheders opslag allerede nu er faldende. Det passer naturligvis meget godt med den stigende konkurrence der er opstået på appen – men spørgsmålet er samtidig om Instagram vil gå i helt samme retning som Facebook i alle henseender. 

Indtil videre peger tegnene på, at Instagram langsomt bevæger sig mod Facebooks forretningsmodel. Det er næsten forventeligt, at Instagram i sidste ende vælger at reducere rækkevidden på virksomheders opslag, men hvad de nøjagtige konsekvenser vil være for virksomheder, og hvor hurtigt det vil ske, er næsten umuligt at fastslå på nuværende tidspunkt.

Men i sidste ende er det vigtigste spørgsmål lige nu – hvad kommer det til at betyde for virksomheders fremtidige Instagram-strategi?

Det første virksomheder skal overveje, er om det ikke er bedst at være mindre afhængig af den organiske trafik. Jo mere trafik desto bedre – naturligvis. Men du kan sandsynligvis forvente at trafikken vil falde i fremtiden, så begynd allerede nu at tænk over om ikke jeres betalte markedsføring skal begynde at fylde mere i markedsføringsbudgettet. Det er den mest fremtidssikrede løsning for virksomheder.

Lyt til SoMe Up podcasten her 👇