Online annoncering er for dig, der er klar til at have mere arbejde mellem hænderne. Eftersom sociale medier og internettet er blevet en så integreret del af danskernes hverdag, har reklameverdenen været nødsaget til at følge med. Det er ikke længere kun avisreklamer og store reklameskilte, der bringer ny forretning med sig, men derimod er online annoncering vækstet.
Strategisk online annoncering er meget mere målrettet end andre former for annoncering, da du kan ramme en mere nøjagtig målgruppe end med andet annoncering. Vi kalder ofte det for at skyde med spredehagl, da du som annoncører ikke aner om din reklame spildes på et publikum, der på ingen måde er interesserede i dit produkt.
Når annoncering baseres på individets personlige interesser og faktorer som køn, alder, bopæl, job, er der en højere chance for at annoncen vil være meget relevant for dem.
Alle reklamer du ser på din telefon eller pc, er formet efter din aktivitet. Har du Googlet et produkt, ser du en reklame med direkte sammenhæng til din tidligere færden på internettet, næste gang du tænder op for skærmen.
Online markedsføring er i konstant udvikling, og den har aldrig været mere målrettet end den er i dag.
Indholdsfortegnelse
Facebook annoncering
Over to milliarder mennesker bruger Facebook hver måned. I Danmark er tallet over 3,5 millioner.
Når vi snakker om online annoncering, har Facebook et af de bredeste omfang til rådighed i Danmark. Når du kører Facebook annoncering, har du en komplet oversigt over dine annoncer, hvordan de klarer sig, og hvad du kan gøre anderledes. Du kan specificere din målgruppe ned til mindste detalje, da Facebook har mange oplysninger tilgængelige om sine brugere.
Der er altså uendelige muligheder for at skabe ret præcise og værdifulde målgrupper, der i sammenhæng med den rette strategi og godt annoncemateriale, kan være ekstremt effektivt.
En velovervejet gruppering af målgrupper er hvor magien sker. Hvor de ligger i sammenhæng med ens annoncering, altså om det er en bruger, der aldrig har set en af dine annoncer før eller en potentiel kunde der har været på din hjemmeside/Facebook-side før, åbner op for endeløse muligheder af målgruppe-optimering.
Pointen med Facebook annoncering er at vise den rigtige målgruppe, de rigtige annoncer, på det rigtige tidspunkt.
Målsætningen med online annoncering er ikke blot at skaffe mere trafik på din hjemmeside, eller flere besøgende i butikken – men at omdanne de besøgende til kunder.
Instagram annoncering
Instagram er blevet en yderst populær app gennem de seneste par år, og er især blevet et populært sted at samle inspiration og interagere med brands. Derfor er Instagram annoncering et af de bedste steder at annoncere til sin målgruppe – såfremt at ens målgruppe befinder sig på Instagram.
Det er ret nemt at annoncere på Instagram, da det gøres gennem Facebook Business Manager. Instagram er nemlig en af de mange placeringer, som annoncører kan vælge mellem når de annoncerer på Facebook. Så hvis du allerede annoncerer på Facebook, annoncerer du sikkert også allerede på Instagram. Smart, ikke?
LinkedIn annoncering
Det professionelle medie LinkedIn er et sted hvor der kan netværkes, opdateres, søges jobs og meget mere. Men der kan også annonceres på LinkedIn!
Med LinkedIn annoncering kan virksomheder nå ud til de mange brugere, der bruger mediet i professionelt øjemed. Uanset om de bruger mediet som privatperson eller på vegne af deres arbejdsplads, kan LinkedIn annoncering vise sig at være en rigtig god investering. Især B2B-virksomheder kan finde meget værdifulde målgrupper på LinkedIn, da der kan segmenteres efter jobtitel, anciennitet, branche og mange flere parametre.
Pinterest annoncering
Selvom Pinterest er et relativt lille medie i Danmark, ændrer det ikke på at dem der bruger mediet virkelig er en købeklar og værdifuld målgruppe.
Pinterest bruges nemlig til at finde inspiration, nye ideer og brands, og netop derfor kan Pinterest annoncering vise sig at være meget værdifuld. Med Pinterest annoncering kan du nå ud til brugere gennem keyword searches og naturligvis også baseret på den enkelte brugers interesser.
Snapchat annoncering
Snapchat er en utrolig populær app – især hos den yngre del af befolkningen. Med appen kan man sende billeder, videoer og beskeder til hinanden – der forsvinder efter et begrænset tidsinterval.
Men appen har også meget mere. Brugere kan tilføje Stories, som man også kender fra Facebook og Instagram, og der er lavet en masse specifikt indhold til platformen, som brugere kan se.
Med Snapchat annoncering har virksomheder mulighed for at nå ud til deres målgruppe på en app, som de fleste brugere er på flere gange om dagen.
Google Ads
Med Google Ads kan du ramme de potentielle kunder, der søger på nogle specifikke keywords. Google Ads adskiller sig fra andre former for online annoncering, da annoncerne på Google kun henvender sig til dem der aktivt leder efter information og/eller produkter.
På Facebook vises annoncerne blandt mediets andre opslag og rundt omkring på platformens forskellige steder. Det betyder at kunden ikke nødvendigvis er interesseret eller købeklar, i det øjeblik de ser annoncen. Den type markedsføring hedder push-markedsføring, da annoncerne “skubbes” ud til brugere, der ikke selv har bedt om information. Annonceformer som Google Ads kaldes for pull-markedsføring, da annoncerne vises til dem, der har givet udtryk for deres interesse gennem en søgning. Der er naturligvis fordele og ulemper ved begge typer af markedsføring, og hvilken du skal vælge, kommer helt an på hvad du sælger og hvem du prøver at sælge det til.
Google Search Network
Google er verdens største søgemaskine. Med Google AdWords’ search-network kan du købe søgeord, der passer til dit produkt. Sælger du f.eks. dansk designet tøj, er der mange relaterende søgeord du kan “købe” af Google, og derved blive prioriteret.
Google AdWords er et “pay per click”-produkt. Prisen for forskellige søgeord afhænger af konkurrencen.
Hvor højt din annonce bliver prioriteret, afhænger af hvor meget du betaler, og hvor mange der klikker på din annonce.
På den måde maksimerer Google deres indkomst via AdWords.
Køber du f.eks. ordene online annoncering, og betaler 20 kroner pr. klik, og 1% der ser din annonce klikker på den, så tjener Google 20 kroner på 100 søgninger. Hvis din konkurrent betaler 2 kroner pr. klik, og 11% af dem som søger, klikker på annoncen, tjener Google 22 kroner på 100 søgninger. Derfor kan din konkurrents annonce have højere prioritet hos Google, selvom han/hun kun betaler en tiendedel af hvad du gør.
Din annonces tekst og landingpage (den side du annoncerer til) har også en stor rolle.
En landingpage der indeholder søgeordet, som er blevet betalt for, vil højst sandsynligt blive prioriteret højere, end en side der ikke har. – Selvom Google tjener flere penge på din konkurrents annonce. Årsagen er simpel – hvis folk bliver skuffede når de klikker på en annonce der ligger øverst, og siden ikke konkret handler om søgeordet, vil den samlede mængde af klik falde.
Google Display Network
Google Display Network (GDN) er en samling af mange forskellige annoncenetværker, der alle er ejet af Google. AdWords (hvor du køber eller byder på annonce-pladsen), og Adsense (Hvor du bortauktionerer evt. overskydende plads på din hjemmeside) danner rammen for GDN.
Pladsen i annoncerne byder folk sig ind på, via et ret smart auktions-system.
Adwords-annoncer har mange aspekter. Det kan eksempelvis via GDN være banner/billedannoncer, annoncekampagner i apps, rich media annoncer (interaktive elementer, hvor du bliver introduceret for en karrusel af produkter), og videoannoncer diverse steder – Google købte Youtube i 2006.
Mulighederne er uendelige, men mange hjemmesider og virksomheder tilbyder både betalt og gratis undervisning i dette.
Det kan være svært at overskue, men der har Google været så smarte at lave et online kursus du kan finde her.
Skal vi tage en snak?
Er du ikke til formularer?
Så giv os et kald på 30 55 56 11
Eller skriv til info@makeitmedia.dk