fbpx
 

Marketing Guide: 4 tips til at skrive de bedste billedtekster på Instagram

4 tips til at skrive de bedste billedtekster bloggrafik

Marketing Guide: 4 tips til at skrive de bedste billedtekster på Instagram

Instagram er et medie med visuelt fokus. Derfor er det vigtigt at have en god sans for at tage billeder, hvis din virksomhed skal have en succesfuld profil på Instagram. Men selvom det oftest er billederne der fanger folks opmærksomhed, så betyder billedteksterne også en hel del for det samlede indtryk af opslaget. Uanset om du skriver om dine produkter, medarbejdere, inspiration eller hverdagen, skal du bruge lidt tid på at udtænke nogle fængende billedtekster – eller som det hedder på engelsk – captions.  

Skriv det vigtigste først

Instagram viser kun et par linjer af billedteksterne i nyhedsfeedet, og for at læse mere, skal folk aktivt trykke for at se resten af teksten. Derfor er det vigtigt at fange folks interesse helt fra første sætning, så de ender med at ville læse hele billedteksten.

Ofte kan korte billedtekster faktisk være fyldestgørende, hvis budskabet skinner igennem og teksten passer til billedet. De bedste billedtekster er præcise og fængende i sin ordlyd. 

Vis humor

Det kan også virke rigtig godt at skrive sjove og aktuelle tekster, der passer til aktuelle trends eller begivenheder. Teksterne skal selvfølgelig passe til billedet og dit brand som helhed, men det betyder ikke at teksterne ikke kan være sjove.

Det vigtigste er at du kender din målgruppe og ved hvem dine følgere er, for så ved du hvilken type tekst der henvender sig bedst til dem. Kan de lide sjove tekster, ordspil eller måske noget helt andet?

Et godt råd er så hurtigt som muligt at beslutte sig for en SoMe strategi, der kan være konsekvent for alle dine sociale medier. Det kan være hvilket sprog I skriver på, tone of voice, brug af specielle emojis og længden af teksterne. Det vigtigste er at opslagene er ens og hænger sammen med en rød tråd på tværs af de forskellige medier og konti. På samme måde som den visuelle identitet også skal gøre det. 

Interagér med dine følgere

Billedtekster er en god måde at interagere med sine følgere på. Du kan starte samtaler, diskussioner, og generelt vise lidt mere personlighed på din profil, ved at opfordre til at dine følgere skriver en kommentar til dit opslag. Ved at stille et åbent spørgsmål til dine følgere, kan det være at nogle vælger at svare i kommentarfeltet, og så er der gang i samtalen eller debatten.

Husk at svare på alle de kommentarer der kommer på opslaget. Det viser at der sidder en rigtig person bag tasterne, og det styrker forholdet mellem brand og følgere. Hvis I er rigtig dygtige til at engagere jeres følgere på Instagram, er I godt på vej til at skabe noget værdifuldt for jeres virksomhed. Den gode stemning i kommentarfeltet samt de mange samtaler der skabes, er med til at sikre loyale følgere og muligvis faste kunder i butikken.

Brug emojis

Selvom emojis ikke virker specielt “business”, så er de stadig vigtige at bruge på Instagram. Emojis hører til på Instagram, og de er med til at skabe blikfang i teksten. Opslag med emojis bliver læst mere og får flere til at interagere, og alene derfor er de en god idé at bruge. Også for virksomheder.

Der skal selvfølgelig bruges relevante emojis, der enten passer til opslagets emne, din virksomhed eller målgruppe. Det vigtigste er at tænke over hvilket signal du gerne vil sende med opslaget. Tag et kig på dine konkurrenters profiler og se hvordan de gør. Hvilke emojis bliver brugt, og skriver de lange eller korte tekster til deres billeder? Kan I forbedre deres strategi?

Instagrambrugere elsker emojis, så medmindre der er en meget god grund til det, burde brands også bruge emojis på deres profiler. Hvis din virksomhed sælger skønhedsprodukter, kan du bruge emojis som 💄 eller 💅. Sælger du cykler, kan du bruge 🚲 eller 🚵. Der er uendelige muligheder inden for emojis, og der kommer hele tiden nye til. Det er en god mulighed at vise hvor kreative I er!

Er du helt tom for inspiration til billedteksten, kan du også nøjes med kun at bruge emojis som billedtekst. Hvilke du skal bruge, ved du bedst selv, men vælg som udgangspunkt altid ud fra billedet og billedets kontekst. 

Brug hashtags

Hashtags (#) er en god måde at nå ud til flere følgere på. For det meste søger folk på de ting, de er interesserede i og gerne vil se mere af. På den måde kan man få folks opmærksomhed via de ting der interesserer dem, og blive fundet af nye profiler.   

Du kan ikke linke i billedteksten, så hvis du vil henvise dine følgere til et bestemt sted eller side, kan du tagge specifikke profiler eller bruge hashtags. Mange skriver “Link i bio” for at henvise til det ene sted på Instagram, hvor et link virker – nemlig i brugerens egen profiltekst/biografi. Ved at bruge hashtags, der passer til din branche eller produkter, kan dine opslag blive fundet af folk der er interesserede i lige præcis de hashtags.

Nogle hashtags er trending, hvilket betyder at de er populære og at der hele tiden kommer flere nye opslag til. Det er ikke altid en god idé at vælge den type hashtags, da ens opslag kan drukne i den store mængde af opslag med det specifikke tag.

Vi anbefaler at bruge danske hashtags, for kun at ramme de danske brugere på Instagram. Placér gerne hashtaggene nederst i billedteksten, så de ikke tager fokus fra resten af teksten. 

Fordele ved at skifte til en virksomhedsprofil

Hvis du endnu ikke har skiftet til en virksomhedsprofil, så skal du gøre det med det samme. Med en virksomhedsprofil kan du se statistikker over hvordan dine opslag klarer sig, og du får adgang til flere funktioner end de “private” profiler har. 

Det er et krav at din virksomhed har en side på Facebook, før du kan få en virksomhedsprofil på Instagram. Når de er koblet sammen, kan de to profiler udveksle data og det bliver nemmere at følge med i hvem dine følgere er. 

Hvis du vil vide hvordan specifikke opslag klarer sig, kan du gå ind i “Indsigt”-funktionen, hvor du kan se hvor mange eksponeringer dine billeder har fået. På den måde kan du se hvilke hashtags der virker for din virksomhed, hvornår på dagen du skal lave dine opslag og hvordan dine følgere er fordelt på alder, køn og geografi. 

Hvordan skriver I billedtekster på Instagram?