SoMe Up: Nye updates og fordelene ved Facebook grupper

Facebook grupper

SoMe Up: Nye updates og fordelene ved Facebook grupper

Det kan være en jungle at finde ud af, hvordan man som virksomhed kommer bedst og bredest ud til både eksisterende og kommende kunder på Facebook. Dels fordi der hele tiden kommer nye opdateringer og nye værktøjer til platformen, og dels fordi algoritmen ofte ændrer sig og tvinger dig til at gentænke din strategi igen og igen.

Denne mandag har vi fokus på, hvilke nye opdateringer Facebook på det sidste er kommet med, og hvad de betyder for dig. Vi kigger også nærmere på, hvordan du kan køre dine Facebook grupper bedst muligt og bruge dem til at skabe større interaktion og rækkevidde.

 

Hvorfor bruge Facebook grupper?

 

Ja, hvorfor egentlig bruge Facebook grupper? Er det ikke bare endnu et sted, som du skal bruge energi og tid på at vedligeholde? Og jo, det er det. Men det er også en platform, hvor du kan opnå væsentligt større interaktionsrater end på en Facebookside og samtidig skabe mere værdi for dine kunder. Det kan derfor give rigtig god mening at tilføje en gruppe til din side.

Facebooks egne undersøgelser viser, at grupper generelt ligger meget højere end sider, når der måles på brugernes engagement og interaktion. Årsagen til dette skal findes i de mange muligheder, som medlemmerne har for også selv at starte interaktioner med hinanden og med dig. De kan selv stille spørgsmål til dig og til hinanden og på den måde skabe både sammenhold og følelsen af at være en del af et særligt fællesskab.

Det giver selvfølgelig kun mening at oprette en Facebook gruppe, hvis du har tid og mulighed for at kunne lave opslag regelmæssigt og interagere med dine medlemmer. Men hvis du har det og kan skabe en aktiv gruppe, vil Facebooks berømte og berygtede algoritme belønne dig og give dig højere status i News Feed.

 

De tre vigtigste ting, du skal have styr på, når du laver en Facebook gruppe:

 

  • Vedligehold
    Lav opslag i gruppen regelmæssigt, og sørg for at svare på kommentarer og spørgsmål.
  • Fællesskab
    Sørg for at udnytte muligheden til at skabe fællesskab – lav særligt indhold, vær selv aktiv, og gør gruppen privat eller hemmelig, så alle og enhver ikke kan være med.
  • Information
    Sørg for at gruppen er udfyldt korrekt, at der er en god gruppebeskrivelse, og at eventuelle regler er sat. På den måde er gruppen nem at navigere i for medlemmerne, og det er tydeligt, hvad formålet er.

 

De bedste nye Facebook Updates

 

Facebook kommer jævnligt med nye opdateringer til deres platform, men nogle af opdateringerne er selvfølgelig mere interessante og brugbare end andre.  

En af de opdateringer, som hører til i den mere interessante ende, er Facebook Premieres – et nyt videoværktøj til at skabe interaktion med. Facebook Premieres kan ses som en planlagt version af Facebook Live, hvor optaget materiale kan vises og interageres med via likes og kommentarer på samme måde som Facebook Live. Her får man altså mulighed for at udnytte mange af de fordele, som formatet i Facebook Live tilbyder, men uden at skulle sidde klar foran kameraet og med risikoen for at lave fejl i en liveudsendelse.

Det er tydeligt, at Premieres er skabt ud fra bevidstheden om, at TV allerede skaber enorme mængder af interaktion på platforme som Twitter. Spørgsmålet er nu, om det kan gøre det samme på Facebook – og her handler det om kvaliteten af indholdet. Er kvaliteten ikke høj nok, vil det ganske enkelt ikke være muligt at hive TV-fans væk fra de platforme, som de allerede kender og elsker.

Hvis det derimod lykkedes, vil der være rigtig gode muligheder for at kunne udbygge interaktioner, bidrage til fællesskaber og skabe værdi på Facebook på nye måder. Premieres kunne være lige præcis det skub, som Facebook Watch har ventet på for at blive succesfuldt.

Facebook Premieres er selvfølgelig ikke den eneste nye update, som er interessant, og her får du fire mere, som kan skabe værdi for din virksomhed:

  • Shopping i Instagram Stories
    Instagram er et visuelt medie og egner sig derfor perfekt til at fremvise produkter, uden at det nødvendigvis bærer præg af at være en reklame – nu kan du også tilføje produktmærker fra Produktkataloger i dine Instagram Stories, så brugeren har mulighed for at shoppe direkte i dine Instagram Stories.

 

  • Annoncer

    Tre annoncetyper er for nylig blevet tilføjet Facebook og Instagram:

    • Playable Ads, eller afspillelige annoncer, der gør det muligt for brugeren at afprøve et mobilspil direkte på Facebook, inden det downloades.
    • Annoncer i Facebook Stories er i stil med dem, vi ser på Instagram. Her bliver det spændende at se, hvorvidt Stories-formatet bliver en ligeså stor succes på Facebook, som det er blevet på Instagram, for indtil videre lader det ikke til at have fået samme fodfæste.
    • Augmented Reality Ads, hvor du kan ‘prøve’ varen på via kameraet, før du køber den – i stil med de populære Snapchat-filtre med eksempelvis solbriller eller hatte.

 

 

Der går nok ikke længe, før Facebook igen kommer med nye opdateringer, så husk at følge med her på siden for regelmæssige opdateringer og nyheder om de sociale medier.