hashtag

Ifølge Later.com får billeder med hashtags 12,6% mere opmærksomhed og interaktion, end billeder uden hashtags får. 

Det kan altså skabe meget værdi at bruge de helt rigtige hashtags til dine billeder. Hashtagget er et form for søgeværktøj, der kan være med til at du bliver “opdaget” af potentielle kunder. Sælger du sko, er det en god idé at identificere de mest populære, aktuelle eller niche-hashtags inden for skobranchen, der kan passe til din virksomhed eller til produkterne. Gør det gerne meget specifikt! Vil du gerne sætte fokus på en ny type løbesko, kan du vælge #løbetræning, #løberliv og #løbesko for at ramme dem, der er interesserede i at løbe. Tag også gerne de brands du sælger i dine opslag, så ved dine følgere altid hvor skoene er fra.

 

Brug ikke altid de mest populære hashtags

 

De mest populære hashtags har flere hundredtusind opslag. Derfor kan dit opslag drukne i mængden, hvis du udelukkende bruger de “store” hashtags. Overvej derfor at bruge de lidt mere nicheprægede hashtags, for at sikre at du rent faktisk bliver fundet på dem. 

Vi anbefaler også at du bruger danske hashtags, hvis du gerne vil have fat i danske Instagrambrugere (som de fleste danske virksomheder gerne vil). Nogle hashtags er også kategoriseret som døde – hvilket betyder at de ikke bliver brugt aktivt længere. Tjek derfor om de hashtags du er interesseret i at bruge, stadig bliver brugt aktivt af andre end dig. Ellers er der ingen der søger på det, og ingen der opdager dine billeder og virksomhed. 

Brug også Instagram annoncering

Udover at blive opdaget på jeres gode organiske opslag, kan det være en god idé at supplere med Instagram annoncering og Facebook annoncering. Så når I endnu længere ud og kan ramme meget specifikke målgrupper med jeres annoncer. Det er altid bedst at bruge både organisk og betalt markedsføring, for at nå ud til flest mulige.

 

Lav dit eget hashtag

Mange virksomheder laver kampagner med eget hashtag. Det er med skiftende succes, da det er forskelligt om virksomheder er gode til at engagere sine følgere og opfordre dem til at bruge et specifikt hashtag. Men succeshistorierne er meget succesfulde. Især #Knækcancer er et af de mest engagerende opslag i Danmark, da hvert hashtag direkte indikerer en donation til et godt formål. Det er en rigtig god grund til at bruge et hashtag, og danskerne bruger det flittigt i Knæk Cancer perioden. 

Hvis du vil lave dit eget hashtag til en kampagne, kan du bruge kampagnens navn eller vælg noget fængende. På den måde er det nemmere at huske og der er større chance for at det bliver brugt.

 

Hashtags: Cases

Mange brands har også bestemte hashtags, de altid bruger på deres billeder. Et eksempel er virksomheden TooGoodToGo, der altid tagger #stopmadspil på deres billeder. Det stemmer overens med virksomhedens overordnede formål, at stoppe madspild, men det er ikke et hashtag de nødvendigvis selv har skabt. De vil gerne findes af andre der går op i at stoppe madspild, og derfor bruger de hashtagget. 

Georg Jensen tagger altid #georgjensen på deres billeder sammen med et hashtag om deres specifikke kollektion som for eksempel #HaloCollection. 

Ganni har derimod lavet hashtagget #gannigirls. Det bruger de på alles deres billeder og kampagner og man ser også influencere bruge hashtagget på deres billeder, hvis de har et Ganni produkt på. 

Virksomheder bruger også deres egne hashtags til bestemte kampagner, konkurrencer eller samarbejder med influencers. Så kan folk se andre der bruger produkterne og virksomheden kan se alle dem der skaber content med deres produkter. 

 

Husk at bruge nok hashtags til dit opslag

Er du i iværksættermiljøet, er det ikke nok at bruge #iværksætter på dine billeder. Tag et kig på relaterede hashtags, og brug både #iværksætteri, #iværksætterliv, #startup og andre der passer på den specifikke niche. Brug hellere lidt for mange hashtags end lidt for få. Synes du det ser grimt ud med en stor portion hashtags under billedet, kan du i stedet for skrive hashtaggene i en kommentar til billedet. På den måde bliver alle hashtaggene skjult i kommentarsporet, men udfører stadig sin funktion.

Hvis du vil læse mere om hashtags, har vi også skrevet dette blogindlæg om hvordan man skriver de bedste billedtekster på Instagram.

Bruger I hashtags på Instagram?

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk