fbpx
 

Marketing Guide: Derfor virker content marketing

Marketing Guide: Derfor virker content marketing

20. september 2019



Content marketing er en marketing strategi, hvor modtagerorienteret indhold bruges til at skabe relationer og forhåbentlig tiltrække kunder i butikken. Produktion af godt content er tidskrævende, og det kan være svært at bevare inspirationen og motivationen til hele tiden at producere indhold. Men der er mange grunde til at blive ved. For folk vil nemlig gerne læse om noget de er interesserede i, og er de tilmeldt et nyhedsbrev, eller synes godt om en Facebook-side, betyder det at de er interesserede i jer som virksomhed. Og så skal de have relevant indhold.

Content marketing virker fordi originalt indhold er troværdigt. Folk bruger internettet til at researche viden og for at lære nyt. Falder de over netop jeres spændende blogindlæg, er der stor chance for at de også vil huske jer, når de får brug for viden næste gang.

Content marketing er en måde for virksomheder at blive fundet af kunderne på. Og det koster mindre end traditionel annoncering.

Derfor er content marketing for alle

Langt de fleste kunder ved godt hvad de vil have. Derfor laver de research på produktet eller virksomheden inden de foretager et køb, for at sikre sig at de er i gang med at vælge det rigtige. Når virksomheder skaber content, der giver læserne en masse værdi, ser din virksomhed også mere værdifuld og spændende ud. Velproduceret content får en virksomhed til at fremstå bedre, og fremstiller jer som nogle meget troværdige autoriteter på jeres felt. Derfor skal content marketing ikke nedprioriteres til fordel for noget andet. 

Ved at vise at I er up to date med de nyeste tendenser, forbliver I relevante for jeres publikum og potentielle kunder. For hvem vil ikke købe fra de førende inden for feltet?  

Hvordan starter vi med at bruge content marketing?

I gør det sikkert allerede. Bare det at have et nyhedsbrev eller lave jævnlige opslag på de sociale medier, hvor I deler viden, nyheder eller andet, er også content marketing. Men indsatsen kan altid forbedres. Måske kan I filme nogle videoer, eller måske kan I begynde at være mere konsekvent med jeres indsats på Facebook. Det kan også være at jeres hjemmeside trænger til et par spændende blogindlæg og lidt nyt indhold, for at den kan blive frisket lidt op. 

Frem for sporadiske indlæg kan det være en fordel at vælge en fast dag at udgive på. Få indlæg er altid bedre end ingen. Content skaber stor værdi for virksomheder og holder jer aktuelle i kundernes øjne. 

Freebies

Freebies er et utroligt smart værktøj til at skaffe kvalificerede leads til en virksomhed. Og det er ganske simpelt. Del ud af jeres ekspertviden på et felt, hvor andre også kan få noget ud af den viden. Skriv for eksempel en e-bog, offentliggør et undersøgelse I har lavet, eller del ud af de tips og tricks I brugte til at skaffe resultater i en succesfuld case. Sørg for at folk skriver sig op til at modtage jeres Freebie, og så har I et lead, I kan følge op på.

  

Opret en Facebook gruppe

Målgruppen bliver ikke bedre eller stærkere end de engagerede medlemmer af en Facebook gruppe. Som vi skrev i dette indlæg, er Facebook grupper et oplagt sted at bruge content marketing. Her kan engagerede kunder, fans eller fagpersoner nemlig mødes og diskutere inden for det emne, de er interesserede i. 

Sammen kan de skabe indhold, se på fordele og ulemper, diskutere og rose hinanden. Sammen er de faktisk den perfekte målgruppe for din virksomhed. Hvis I sørger for ikke at kontrollere debatten for meget, eller oversælge jer selv, kan en Facebook gruppe ende med at være meget værdifuld for virksomheden.  

SEO 

Det er bedre for jeres rangering på Google, hvis I har masser af unikt content på hjemmesiden, fyldt med de rigtige søgeord og gode links. Spred rigtig gerne indholdet ud over jeres kanaler på de sociale medier, jeres blog og andre sider. På den måde skabes der gode links tilbage til jer, der også påvirker Google positivt. Det kan også være værdifuldt at bruge betalt distribution, og få jeres content i lidt større medier. Det giver god omtale, men også rigtig gode links tilbage til jeres hjemmeside. 

Er jeres indhold så godt at det også bliver delt af andre, privatpersoner som medier, er det utroligt godt både for PR og for den del af SEO, der hedder linkbuilding. 

Godt content giver altså pote på mere end én front.

Supplér jeres betalte markedsføring med en solid content marketing strategi

Godt content er ikke altid nok, og det samme er betalt markedsføring heller ikke. Lad dem derfor supplere hinanden, så jeres nuværende kunder får en masse godt indhold af værdi, men at I også når ud til nye potentielle kunder. I kan sagtens bruge noget af jeres organiske indhold til at markedsføre jer selv med, da det jo er værdiskabende content. Det skal selvfølgelig bruges til at skabe mere værdi for jer. Brug for eksempel jeres blogindlæg som en del af jeres Facebook annoncering – måske er det netop det emne, der trækker en ny kunde ind på hjemmesiden.

Lav gerne en fast strategi for jeres content marketing. Lav gerne nogle faste formater. Uanset om det er video, podcasts, blogindlæg eller andet, så lav særlige temaer for indholdet, og del gavmildt ud af jeres viden. Man kan altid lære noget nyt, og det samme tænker jeres følgere. Derfor vil de gerne læse med, når I deler noget I synes er spændende. 

Tænker I over at jeres content faktisk er content marketing?