fbpx
 

Marketing Guide: Sådan bruger virksomheder Influencer Marketing

Marketing Guide: Sådan bruger virksomheder Influencer Marketing

27. september 2019



Influencer marketing bliver kun et større og større fænomen. Virksomheder bruger profiler på fx Instagram med mange følgere til at reklamere på de sociale medier. I begyndelsen var det kun enkelte brancher som skønhed og mode, der benyttede influencere som en del af deres markedsføring. Men efterhånden er det faktisk alle typer virksomheder, der har haft stor succes med at bruge influencere. Mange typer virksomheder, lige fra pensionskasser til tandblegningsudstyr og boghandlere, kan få stort udbytte af influencer marketing – ved altså at vælge de rigtige influencere til deres kampagner. 

Hvad er en influencer?

Influencer er en titel, der både er elsket og hadet af dem der selv bærer den. Tidligere var samme gruppe kendt som bloggere, tv-stjerner eller kendte, men de er nu alle samlet under fællesbetegnelsen “influencere”, opkaldt efter den såkaldte indflydelse de har på deres publikum gennem de sociale medier. Tusindvis af mennesker følger med i hvad influencere spiser til aftensmad, køber af tøj, opdrager deres børn og hvordan de indretter deres hjem. Alt sammen gennem de sociale medier.

Mange har dog gjort det at være en influencer til at være en levevej, ved at arbejde som reklamesøjle og talsperson for brands, og samtidig kombinere det med at være forfatter, blogger, designer og mange andre relaterede arbejdsopgaver. Og der er faktisk mange penge i det, for dem der klarer sig godt.  

Virksomheder kan bruge influencere til at reklamere for produkter, events eller særlige sager. Influencere har også målgrupper, alt efter hvilken type billeder de poster, de emner de skriver om, og hvem de er som person. En virksomhed skal derfor vælge influencer ud fra hvilken målgruppe personen appellerer til. Stemmer det overens med virksomhedens målgruppe og kerneværdier, er der en god mulighed for at der kan opstå et succesfuldt samarbejde.

En influencer skal kunne have indflydelse på sine følgeres købsbeslutninger, før der er reel værdi at hente for virksomheder. Derfor betyder troværdighed og autencitet rigtig meget for, hvor stort udbytte der kan komme ud af et eventuelt samarbejde. Virksomheder skal derfor altid lave en helhedsvurdering af den enkelte influencer, inden der tages en beslutning om et samarbejde. Mange faktorer, udover den åbenlyse (og knap så vigtige) som antallet af følgere på de sociale medier, betyder nemlig noget for influencerens status og effektivitet. 

Derfor virker Influencer Marketing 

Den store fordel ved Influencer Marketing er at folk i højere grad stoler på almindelige mennesker og folk som de ser op til. Mange influencere er i bund og grund helt almindelige mennesker, der lever et mere offentligt liv. Dermed adskiller influencer marketing sig fra traditionelle reklamer med skuespillere og modeller, der ikke indgyder den helt samme form for tillid. 

Hos forbrugerne er paraderne sænket, når det kommer til en reklame hos en influencer. Er det en traditionel reklame, har de fleste forbrugere nemlig en distance til det. Influencer marketing kan bryde igennem de parader, vi mennesker naturligt har oppe, når vi ser en reklame. 

Mikro, makro og mega influencere

Dykker vi længere ned i influencerbegrebet, er der flere typer af influencere baseret på antallet af deres følgere. 

  • Mikro influencere er oftest dem under 5000 følgere, der er gode at bruge for lokale virksomheder, og andre der hellere vil bruge en influencer med stor troværdighed. Mikroinfluencere har nemlig oftest ikke særlig mange kommercielle samarbejder med brands, og det kan virke som at de har en højere integritet end de større influencere med mange samarbejder i deres feed. 
  • Makroinfluencere er profiler med over 5000 følgere. Det kan være mindre bloggere eller andre der laver godt indhold til deres Instagram følgere. Makroinfluencere er dyrere at samarbejde med end mikroinfluencerne, men det betyder ikke altid at de er bedre at samarbejde med. Det kommer igen an på den enkelte virksomhed.
  • Megainfluencere er de helt store profiler på Instagram. Gruppen er meget bred, da den spænder over både skuespillere, modeller, sportsudøvere og endda nogle helt store bloggere med et stort antal følgere. Denne gruppe kan forhandle sig frem til yderst lukrative kommercielle samarbejder på Instagram. 

Hvilken type influencer er så bedst til din virksomhed? Det kommer an på flere ting såsom budget, målgruppe og geografi. Nogle gange kan en lille lokal mikroinfluencer have en bedre effekt på netop din målgruppe, end de store profiler kan. Det kommer igen helt an på hvad I som virksomhed prøver at opnå og hvem I gerne vil sælge til. 

Skal din virksomhed bruge influencer marketing på Instagram?

Mange virksomheder kan faktisk have gavn af at bruge en influencer – forudsat at det er den rigtige influencer til brandet. Der skal vælges ud fra værdier, målgruppe, størrelse og mange andre faktorer, der afgør om det er det rigtige match. Denne vurdering kan ikke baseres alene på antallet af følgere på profilen, men det kræver en lidt mere dybdegående, kvalitativ gennemgang af influencerens platforme. 

Brug denne tjekliste til at beslutte om influenceren passer til dit brand: 

  • Hvordan har influenceren håndteret andre kommercielle samarbejder? Har de været succesfulde, æstetisk flotte, “on-brand”?
  • Hvad er influencerens kerneværdier? Måske er det sund mad, mor-livet, bæredygtig livsstil eller noget andet. Passer dit brand ind i det publikum? Ofte passer mange af influencerens værdier overens med følgernes.
  • Udover følgere, har influenceren mange “rigtige” kommentarer på billederne? Består kommentarfeltet udelukkende af kommentarer fra falske profiler, er der en stor chance for at en stor del af profilens følgere er falske. “Rigtige” kommentarer er vigtige. De viser at folk gerne vil interagere med personen bag og engagerer sig i det indhold, der bliver postet. Så er de også modtagelige overfor den indflydelse influenceren har.

Hvordan bruges influencer marketing? 

Rigtig mange virksomheder kan have stor gavn af at bruge Influencere som en del af deres markedsføring. Det kan gøres med flere forskellige formål, alt efter hvilket resultat virksomheden gerne vil opnå. Vil du gerne nå ud til nye målgrupper, sprede kendskabet om et nyt produkt eller en ny serie, skaffe tilmeldinger til et event eller andet, så kan en influencer hjælpe med at gøre netop det – sprede budskabet til en ny målgruppe.

Resultatet af samarbejdet med influenceren kan måles gennem rabatkoder, der eksklusivt gives til den enkelte influencer. Så er det muligt at måle præcist hvem der har haft indflydelse på det specifikke køb. Alt det data kan I bruge til at efteranalysere hele samarbejdet og det udbytte I har haft af det.  

Er købte følgere stadig et stort problem på Instagram?

Som tidligere nævnt døjer Instagram meget med falske profiler. Selvom Instagram er gået i krig med at fjerne falske profiler, er det stadig meget almindeligt at se og høre om købte følgere hos influencere.

Derfor er det vigtigt for virksomheder at sikre, hvor mange reelle følgere influenceren har. Falske følgere er på alle profiler, også selvom influenceren ikke har købt sig til dem. Med en offentlig profil kan man ikke selv bestemme hvem der følger med, og så kommer der ofte nogle falske følgere til.   

Kig på influencerens indflydelse

Det er heller ikke længere kun følgere og likes der betyder noget for influencerens reelle inflydelse, men derimod den løbende dialog som influenceren har med sit publikum. Er der ingen form for dialog og kun ensidig kommunikation, har influenceren slet ikke så stor en indflydelse som man skulle tro, hvis man udelukkende kiggede på deres følgerantal. 

Ved at bruge dette værktøj, der kan definere antallet af falske følgere og influencerens faktiske engagementrate, kan virksomheder bedre vurdere om influenceren kan være en værdifuld samarbejdspartner for dem. 

Hvem køber sig til følgere? 

Ofte er det mindre profiler, der gerne vil vokse, og derfor køber sig til flere følgere på deres profil. Det er også de samme profiler, der tror at følgere er det vigtigste parameter på Instagram. Heldigvis er det gået op for mange virksomheder at engagement, kommentarer og en god dialog er lige så vigtig som antallet af følgere. Derfor skal virksomheder være opmærksom på, hvem de samarbejder med. Fokusér hellere på en influencer med færre følgere, der til gengæld har en god dialog med sine følgere og en troværdig skare af fans, end en der kun har et stort antal passive følgere.  

Her er det også vigtigt at bemærke at det langt fra er alle der køber sig til falske følgere. Man kan faktisk ikke rigtig slippe for dem på Instagram. Selv almindelige profiler har ofte et par falske følgere, og derfor kan ingen score 100% i testen. 

Sådan spotter du en falsk følger

Selvom alle bruger Instagram forskelligt, har en falsk profil ofte langt færre følgere end de selv følger på platformen. Hvis tallene er helt skæve, og der heller ikke er nogle opslag på deres profil, er det en falsk profil. 

Mange falske profiler har en del tal i deres brugernavne, og så skriver de ofte de samme kommentarer til alle de profiler de følger. 

Kvaliteten af kommentarerne på opslagene kan være en god indikator for antallet af “ægte” følgere, og samtidig være med til at vise om influenten har en god dialog med sit publikum. Influencerens troværdighed ligger nemlig gemt i dialogen med følgerne – og dermed også hvor godt en influent kan sælge til dem.  

Hvordan ser fremtiden ud for influencer marketing?  

Det er svært at spå om fremtiden inden for influencer marketing. Selvom bølgen er på sit højeste nu, er der intet der tyder på at influencer marketing vil dø ud inden for den nærmeste fremtid. Selvom udviklingen sker hurtigt og der hele tiden opstår nye sociale medier og måder at bruge dem på, er influencer marketing bestemt noget der fungerer i mediebilledet lige nu. Derfor er der ingen grund til at tro at boblen brister lige foreløbig. 

Bruger I Influencer Marketing som en del af jeres markedsføring?