Push/pull marketing

Push og pull marketing handler kort sagt om et produkt skal skubbes hen mod en kunde, eller om kunderne selv finder frem til det. Det afhænger eksempelvis af platform, men det handler også om ekspertisen af den søgende, som er beskrevet via termerne DUS og DVS.

Når det kommer til platform, så er Facebook, Instagram, LinkedIn eksempler på platforme hvor der anvendes push marketing. Du kan læse mere om Facebook annoncering eller LinkedIn annoncering her.


I pull marketing er søgemaskinerne som eksempelvis Google et sted hvor du skal finde kunderne ud fra at de allerede er søgende efter et bestemt produkt, produktkategori eller interesseområde. Derfor skal du mere indirekte komme frem til de potentielle kunder, fordi de allerede er opmærksomme på reklamer, og dermed er de også mere kritiske. Derfor kan det i visse tilfælde være en god idé at bruge SEO her, og satse på organiske besøgende til din butiksside. Vil du gerne til tops i søgeresultaterne, er det afgørende du bl.a. arbejder med Linkbuilding. Men Google Ads fungerer også godt, så man har en større chance for at komme i toppen af bestemte søgninger, til at starte med.

« Tilbage til indeks