Virksomhedsejer: 5 fejl du skal undgå på sociale medier!

Virksomhedsejer: 5 fejl du skal undgå på sociale medier!

Vær sikker på, at du ikke begår nogle af disse synder på dine sociale medier:

 

Jeg ser mange virksomheder, både små og store, begå de samme fem fejl om og om igen på deres virksomhedsprofiler på sociale medier. Det er en skam, for det kan medføre, at potentielle kunder vælger dig fra, du taber salg på gulvet, og du mister omsætning. Derfor er det nu på tide, at jeg sætter fokus på disse fejl, så du kan være sikker på, at du ikke begår nogle af synderne på dine virksomhedsprofiler på de sociale medier:

 

1. Du automatiserer alt

 

Hvordan kan noget, der er automatisk genereret føles autentisk? Svaret er simpelt – det kan det ikke.

Du kan ikke forvente, at du kan bygge relationer med dine følgere med en ”set it and forget it”-fremgangsmåde. Hvis du vil være succesfuld på dine sociale medier, bliver du nødt til at deltage i samtalen. Det betyder helt konkret, at du først og fremmest bliver nødt til at dele værdifuldt indhold til dine følgere, men samtidig også deltage i den interaktion, der opstår omkring dit indhold. Det gælder også for dine annoncer. Vær til stede, vær ærlig, og vær gennemsigtig. På den måde skabes loyalitet og troværdighed til din virksomhed.

 

2. Du opretter virksomhedsprofiler, du aldrig bruger

 

Lad være med at tage en større online bid end du kan tygge. Hvis du gør, risikerer du at:

1. Du brænder ud. Du har ikke nok indhold til at dække alle de forskellige medier, og derfor begynder dine medier at fremstå tomme, hvilket i sig selv skaber en uprofessionel association til din virksomhed. Hvis du ikke har tiden eller overskuddet til at dække flere forskellige medier, så hold dig til ét, f.eks. Facebook. De, der søger efter din virksomhed, skal nok finde dig, der hvor du er – og de vil sætte pris på ét medie, der er aktivt og deler værdifuldt indhold frem for flere medier, som ikke gør.

2. Du skaber en dårlig kundeservice. Personer på sociale medier forventer kundeservice gennem dine profiler på de sociale medier. Faktisk forventer 80% af personer, der stiller et spørgsmål til et brand eller en virksomhed på de sociale medier, at få et svar inden for én time. Ja, du læste rigtigt – ÉN time! Sørg for, at du ikke har for mange sociale medier til, at du har tid til at håndtere kundeservice på dem alle.

3. Du får tomme profiler. Tomme profiler giver et meget negativt indtryk af din virksomhed. 74% af personer, der shopper online, går til sociale medier for at tjekke og vurdere et brand eller en virksomhed, før de foretager et køb. En tom side giver en negativ association og kan medføre, at du taber et salg.

 

3. Du lader følelserne slippe afsted med dig

 

Medmindre du leder en politisk eller religiøs organisation, skal du holde dig helt fra politiske og religiøse budskaber på dine sociale medier. Du eliminerer en stor del af dit publikum ved at kommentere på noget kontroversielt – helt unødvendigt.

Jeg er stor tilhænger af ytringsfriheden, og at man altid har ret til at sige og skrive, hvad man har lyst til – men når du driver en virksomhed, er der altid konsekvenser af at ytre sig. Lad være med at fremmedgøre dit brand, men fokuser på dit egentlige budskab, som gerne skulle bringe en løsning til dine kunders problemer.

Dette gælder også, når du skal svare på vrede kommentarer eller dårlige anmeldelser på sociale medier. Hold hovedet koldt, flyt de vrede personer ind i en privat chat så hurtigt som muligt, og gå direkte til problemet, og hvordan dette løses.

 

4. Du er altid ude på at sælge

 

Den gode gamle ”Always be closing”-linje var et fantastisk budskab i Glengarry Glen Ross (Sælger til salg) fra 1992, men det er bare ikke sådan sociale medier virker.

Hvis du kun bruger dine sociale medier profiler til at gøre opmærksom på dit produkt eller din service, mister du hurtigt dit reach. Faktisk er det bevist, at den gennemsnitlige konverteringsrate er højest, hvis kun hver 5. opslag, et brand eller virksomhed poster, er et salgsopslag. Det vil sige at 4 ud af 5 opslag bør være værdifuldt indhold for din målgruppe. Du bliver simpelthen nødt til at engagere dig med dit publikum! Stil spørgsmål, fortæl historier – vær til stede!

I stedet for at fokusere på ”Always be closing”, bør du i stedet fokusere på fremgangsmåden ‘Give, give, give, then sell”. Det er en metode, der handler om at give, før du spørger. Metoden er beskrevet i bogen ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World’ (bogen kan købes her).

 

5. Du deler indhold kun for at få interaktioner

 

Sørg for, at dine opslag er stærkt relateret til din målgruppe og dine følgere. Værdifuldt indhold er uvurderlig. Så selv hvis du er ude i nogle kreative eksperimenter eller deler indhold fra andre profiler, så husk altid at finde den røde tråd til din egen virksomhed, din målgruppe og dine følgere.