SoMe Up – De bedste marketing taktikker på sociale medier i 2019

marketing taktikker 2019 sociale medier

SoMe Up – De bedste marketing taktikker på sociale medier i 2019

 

Mange virksomheder har nok allerede gjort sig tanker om, hvordan deres social media-plan for 2019 skal se ud og mange måske allerede så småt begyndt at udforme den. Men hvis du endnu ikke er gået i gang, eller du mangler lidt inspiration til at få styr på de sidste detaljer, så læs med her. Vi har samlet 8 taktikker, du bør prøve på de sociale medier i 2019, og som kan booste din virksomhed. De 8 vi har udvalgt er: Overvågningsværktøjer, AR, mikro-influencers, video-streaming, brugergenereret indhold, direkte meddelelser, chatbots og tidsbegrænset indhold.

 

Overvågningsværktøjer

De store sociale medier har længe haft værktøjer, du som virksomhed kan bruge til at overvåge dine følgeres adfærd med, og for mange virksomheder har de længe været en absolut nødvendighed. Værktøjerne bliver der ikke færre af, tværtimod, de sociale medier opdaterer ofte med nye værktøjer, og forbedrer de eksisterende, så der bliver bedre og bedre mulighed for at kunne reagere på, hvad ens følgere kan lide og ikke kan lide.

Det er ikke nogen nyhed, men det er essentielt at tænke disse værktøjer ind i sin social media-strategi for 2019.

 

AR (augmented reality)

AR i form af ansigtsfiltre på Facebook og Snapchat har længe været en del af vores tilværelse på sociale medier, men nu skal du også begynde at vænne sig til en lidt anderledes type AR i dit news feed. AR har nemlig ramt reklameverdenen og Facebook tester allerede disse nye typer reklamer på deres platform – hvilket alene tyder på, at det snart vil være stort på de sociale medier.

Så der er ingen grund til at vente – hvis du er first mover på AR-reklamer vil din virksomhed helt sikkert gøre sig ekstra bemærket.

 

Mikro-influencers

Influencers har længe været en vital del af de sociale mediers økosystem, men noget tyder på, at de store influencers ikke længere har så stort et potentiale og en appel til virksomhederne, som de engang havde. I stedet bliver mikro-influencers i stigende grad mere populære – altså influencers med mindre end 10.000 følgere, og når vi taler inde for Danmarks grænser kan personer med under 5.000 følgere også sagtens gøre en forskel. De har nemlig den fordel, at de kan tale til en langt mere specifik målgruppe både demografisk og inden for mere nicheprægede emner, hvilket er super attraktivt for mange virksomheder. Desuden har mikro-influencers ofte super god interaktion på deres content.

 

Video-streaming

Streaming er endnu en gammel kending, og en som bliver ved med at vokse i popularitet – tænk bare på, hvordan langt de fleste store sociale platforme i dag tilbyder deres brugere mulighed for at sende live. Streaming af live video er kommet for at blive, og er et stærkt værktøj at bruge. Det giver nemlig seeren en følelse af at være tættere på personen eller virksomheden, som filmer, og en stærkere samhørighed – begge dele booster brand og kan skabe en større og mere loyal følgerskare.

 

Brugergenereret indhold

Brugergenereret indhold er et win-win for både virksomheden og dens følgere. For virksomheden er det ofte nærmest gratis indhold at bruge – selvfølgelig med samtykke fra skaberen – og for følgerne bliver din platform til et sted, hvor de potentielt kan blive set og lagt mærke til af andre. Det vil opfordre andre følgere til at gøre det samme, og på den måde vil dit brand få opmærksomhed fra et væld af steder – helt organisk og oftest ganske gratis!

 

Direkte meddelelser

Flere undersøgelser tyder på, at forbrugere i stigende grad ønsker personlig kontakt på nettet og sociale medier. De vil gerne føle sig særlige og set. En god og nem måde at efterkomme dette ønske på er ved at sende dem direkte meddelelser via platformens chatfunktion eller opfordre dem til at stille spørgsmål til dig direkte. Det får dine følgere til at føle sig værdsatte, og at du giver dem opmærksomhed individuelt.

 

Chatbots

2019 kunne meget vel blive chatbottens år. Social media kan nemt blive et overfladisk sted at befinde sig, og derfor kræver brugerne i større grad end før personlig kontakt. Chatbotten er ikke personlig på samme måde som med direkte meddelelser, men kan varetage noget af det samme og give brugeren svar på spørgsmål og en følelse af personlig kontakt – og chatbots bliver selvfølgelig kun bedre med tiden.

 

Tidsbegrænset indhold

Vi kender allerede tidsbegrænset indhold fra Snapchat, som var de første til at introducere denne type indhold i form af MyStories. Indhold som kun varer eksempelvis 24 timer giver en følelse af både eksklusivitet og spontanitet, hvilket dine følgere vil elske at interagere med. Sidenhen er Facebook fulgt trop ved at introducere funktionen på både Instagram, Facebook, og i Messenger, og selv YouTube er nu ved at teste funktionen af på deres platform.

Stories og denne type indhold er derfor tydeligvis kommet for at blive, og derfor er det oplagt at hoppe med på vognen, mens det stadig er nyt og spændende!

 

Hvis du gør alt det ovenstående garanterer vi, at du får et forspring over konkurrenterne, men du kan også blot bruge noget af det som inspiration til at prøve noget nyt og spændende – det er helt op til dig – men det kan godt betale sig at være den første på de hurtigt udviklende sociale medier.