7 fordele ved reklame på Facebook

Reklame på Facebook

7 fordele ved reklame på Facebook

Kom i gang med Facebook reklame

 

Reklame på Facebook kan bidrage med en lang række fordele for din virksomhed, som du bestemt ikke bør gå glip af.

Før at vi går rigtigt i gang, er det først og fremmest væsentligt, at adskille de organiske opslag på Facebook (opslag du laver gratis på din Facebookside) med den betalte reklame – det er ikke det samme. De organiske opslag giver ikke det samme reach som tidligere. Det betyder nødvendigvis ikke, at de ikke har en plads i din social media startegi – for det kan de sagtens have. Du bør bare være opmærksom på, at du langtfra når ud til hele din målgruppe og alle følgerne på din Facebookside udelukkende ved at lave content.

Du kan med fordel kombinere de organiske opslag med den betalte reklame på Facebook.

Nogle vælger at ty til boost-knappen for at opnå en bedre rækkevidde på de organiske opslag. Det vil jeg på det kraftigste anbefale at undlade – sammenlignet med Facebook annoncering opsat i annonceadministratoren, heller du penge ned i et sort hul, næsten 😉

Boost-knappen giver dig ikke samme muligheder, når det kommer til målretning og måling. Målretning er alfa omega, når det kommer til Facebook reklame. Det er en snæver målretning, der sikrer en lav klikpris og et stort afkast. På den måde får du det fulde udbytte af din annoncering.

Med boost-knappen har du heller ikke mulighed for grundig måling, der kan føre til løbende optimering og tilpasning. Sagt med andre ord, så bliver effekten ikke den samme, og du bruger alt for mange penge uden rigtigt at opnå den ønskede effekt.

I dette opslag vil vi primært fokusere på Facebook som annonceringsplatform og gemme den organiske del til et andet indspark.

1. Øget brandkendskab

 

Facebook reklame og markedsføring på sociale medier er en af de mest omkostningseffektive måder at dele budskaber og øge dit brands kendskabsgrad. En gennemarbejdet social media startegi vil uden tvivl højne dit brandkendskab, da du har mulighed for at nå ud til en bred skare af mennesker.

Øget brandkendskab er ikke noget der fører til salg her og nu, men mere en langsigtede strategi, der handler om at opbygge en god solid relation, der føre til en kunde med en længere livstidsværdi på et senere tidspunkt.

Overordnet set kan du bruge annonceformatet “brandkendskab” også kaldet for like-annoncer til det første eller sidste skridt i din salgstragt. Du kan anvende like-annoncer til at trække nye kunder til eller til at fastholde de eksisterende.

2. Mere trafik

 

Facebook reklame er ideelt til at trække flere besøgende til din hjemmeside.

Facebook annoncering er en billig form for PPC sammenlignet med Google Adwords.

En af de mest interessante elementer ved annonceformatet “trafik til website”, er at du kan anvende, den trafik du trækker til at lave retargeting annoncer. Her målretter du annonceringen til dem, der tidligere har besøgt din hjemmeside, og har udvist interesse for din trafik-annonce.

På den måde minder du den besøgende om dit produkt eller service, og det højner muligheder for at du konvertere den besøgende.

3. Bedre SEO

 

SEO, står for search engine optimization – på dansk kaldet for søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering handler grundlæggende om at opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater. Google anvender mere end 200 forskellige faktorer, når de skal fastlægge hvilke hjemmesider, der er relevante at vise til deres brugere på specifikke søgninger.

Mange SEO eksperter mener at tilstedeværelse på sociale medier bidrager til højere placeringer i søgeresultaterne.

SEO og reklame på Facebook er to elementer, der passer godt sammen. Får du mange besøgende til din hjemmeside via dine organiske placeringer i søgeresultaterne, har du efterfølgende mulighed for at målrette annoncering mod disse.

Den gennemsnitlige person skal præsenteres for et produkt eller en service ca. 7 gange, før at de træffer en købsbeslutning. Med annoncering på Facebook kan du med en Facebook Pixel indsat på din hjemmeside målrette tidligere besøgende af dit website med din annoncering.

4. Højere konverteringsrate

 

Det siger næsten sig selv…

Øget synlighed og flere besøgende på dit website vil føre til flere konverteringer.

Det drejer sig blot om at kommunikere de rigtige budskaber til de rigtige mennesker.

5. Billigt

 

Facebook reklame er en billig og effektiv måde at annoncere på. Sammenligner vi annonceringsformen med tradtionelle medier vil Facebooks annonceringsplatform være væsentlig billigere og langt mere effektiv.

Med Facebook annoncering har du desuden mulighed for løbende at følge med i, hvordan dine annoncer præsterer. Derfor er du mulighed for at tilpasse dine annoncer undervejs, så du ikke spilder dine penge.

6. Værdifuld markedsindsigt

 

Brugen af Facebook og andre sociale medier kan bidrage med at give dig en værdifuld indsigt markedsindsigt.

Du kan interagere med din målgruppe og få feedback, du ellers ikke ville have modtaget.

Derudover kan du få et dybere indblik i din målgruppe. Hvordan fordeler din målgruppe sig på alder, køn, uddannelsesniveau, civiltilstand og stilling. Denne indsigt kan også bidrage positivt til dine andre markedsføringsaktiviteter.

Hvis du har oprettet en Facebook Business Manager og har indsat en Facebook Pixel på din hjemmeside kan du få et indblik i dem der besøger din hjemmeside – lidt på samme måde som med Google Analytics.

7. Skarp målretning

 

Reklame på Facebook åbner op for skarp målretning af dine annoncer. Du kan lave dine egne custom audiences.

Du kan eksempelvis indsætte en Facebook Pixel på din hjemmeside og målrette Facebook reklame mod alle dem, der har besøgt din hjemmeside inden for en afgrænset periode – dog maks 180 dage.

Din målretning kan også specificeres efter dem, der har interageret med din Facebookside indenfor X antal måneder.

Derudover har du også mulighed for at oprette look-a-like annoncer. Disse look-a-like annoncer kan eksempelvis opsættes ud fra folk, der tidligere har købt på din hjemmeside. Facebook er dygtige til at finde mennesker, der ud fra udvalgte karakteristika ligner dem der tidligere har konverteret.

Har du lange kundelister med emails eller telefonnumre har du også mulighed for at fodre Facebook med denne data og målrette Facebook reklame mod dem eller en look-a-like målgruppe baseret på denne data.

Opsummering – hvorfor lave reklame på Facebook?

 

Lad os ganske kort opsummere de bedste pointer, der understreger hvorfor du bør overveje reklame på Facebook.

  1. Mulighed for specifik og effektiv målretning
  2. Mulighed for billige klikpriser
  3. Højere konverteringsrate
  4. Gode muligheder for at måle på afkastet af din annoncering

Mulighederne er mange. Har du ikke selv mod på at kaste dig over opsætning, målretning og vedligeholdelsen af din reklame på Facebook, så kontakt os allerede i dag. Vi tager en uforpligtende snak og finder frem til en løsning og strategi der giver mening for din virksomhed.