SoMe Up: Drop de gamle SoMe-strategier og giv dit brand et løft

Styrk dit brand

SoMe Up: Drop de gamle SoMe-strategier og giv dit brand et løft

De sociale medier udvikler sig konstant, og derfor er levetiden for marketingstrategierne ofte også meget kort. Men som det er i så mange andre sammenhænge, så er der alligevel nogle strategier, som bliver hængende lige længe nok – også selvom de for længst skulle være sendt på pension.

Disse strategier kan blive et betydeligt problem for din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier. For ikke nok med, at de ofte er uvirksomme og spild af arbejdskraft, så kan de også være direkte skadelige for dit brand.

For det første kan du risikere at få forkerte informationer om dine produkter og forbrugere, hvis ikke din marketingstrategi er opdateret. Det kan betyde, at du ikke rammer de mennesker, som rent faktisk kunne have interesse for dine produkter, og det vil give dig et forkert billede af, hvordan det går med dit brand. Det kan i værste tilfælde betyde, at du træffer vigtige beslutninger ud fra et forkert grundlag, og ender med at skade dit brand.

For det andet, så handler det altså også om fremtoning. Hvis dine marketingsstrategier er gamle og uopdaterede, så kommer dit brand også nemt til at fremstå sådan, hvilket bestemt ikke er optimalt. Det er i hvert fald ikke det, man umiddelbart ønsker at få opmærksomhed på.

Her kommer tre af de værste syndere, når det kommer til forældede marketingstrategier, som stadig huserer – få dem pensioneret fra din egen strategi og giv dit brand og dine resultater et løft.

 

Få følgere ved at følge

 

Det her er måske den allermest brugte af de forældede strategier (på især Instagram) – få masser af følgere ved at følge en masse. Over tid vil du så kunne få en stor mængde følgere, fordi en vis andel af dem, du følger, vil følge dig tilbage. Teoretisk giver det et stort publikum, men i praksis virker det ikke.

For i dag er forbrugere i højere grad kræsne med, hvem de følger, og det giver derfor langt bedre mening at satse på godt indhold. Hvis indholdet er godt nok, vil følgerne også komme. Det går langsommere, men du sikrer dig følgere, som er interesseret, og det vil i det lange løb være bedre for dit brand. Hellere 1.000 loyale følgere end 10.000 inaktive og flyvske.

Tips til godt indhold, som skaber engagement!

Undersøgelser viser, at indhold som er super positivt, og som kan vække stærke følelser hos folk, har langt større succes på sociale medier. Det kunne f.eks. være inspirerende kundehistorier, interviews med medarbejdere, eller et indblik bag kulissen.

 

Upersonlige automatisk generede beskeder

 

Det bliver vigtigere og vigtigere for forbrugeren, at kunne have personlig kontakt, og tilknytning til virksomheden de handler med, og derfor er automatisk generede beskeder og mails et no-go. Tidligere var det nærmest et must for de fleste virksomheder at sende den ene fællesbesked efter den anden med tilbud eller CTA, så snart deres kunder interagerede det mindste med deres brand.

Nu er det lige modsat, og det gælder i stedet om at skabe et forhold til forbrugeren.

Tips til godt reklameindhold, som er værd at læse!

Hvis du endelig skal sende reklamer til dine kunder, så sørg for, at de er tilpasset tidligere interaktioner med dit brand. Reklamen skal fremstå personlig og sørg også for at den er visuelt gennemtænkt.

 

Indhold fyldt med reklamelinks og hashtags

 

Alle ved, at det gælder om at blive set og hørt på de sociale medier, og det har skabt en stædig vane med at fylde hashtags i alle tænkelige variationer af emnet i bunden af alle opslag. Samtidigt er det som om, at mange virksomheder tænker, at når nu de alligevel har ens opmærksomhed, så kan der ligeså godt indsætte så mange links som muligt. Det duer altså bare ikke.

Det er de færreste af os, som er interesserede i at læse reklamer, og rent æstetisk ødelægger for mange links og hashtags teksten, og gør den meget mindre attraktiv for forbrugeren.

Tips til gode opslag, som skaber værdi for forbrugeren!

Godt indhold skal skabe engagement og have indflydelse på forbrugeren. Noget af det allerbedste indhold er interaktivt, f.eks. i form af quizzer, konkurrencer og Q&A’s. Eksperimenter med at lave det visuelt i form af livestreaming og gode videoer, som giver forbrugeren en interessant viden eller forklarer komplekse problemstillinger.

 

Husk på, at når de sociale medier udvikler sig, så skal dine strategier udvikle sig med dem for, at du kan blive ved med at opnå det ønskede udbytte og forblive relevant.

Send de gamle strategier på pension og hold dig opdateret på, hvad der virker!