SoMe Up – Få effektive leads med Facebook i 2019

SoMe Up – Få effektive leads med Facebook i 2019

Leadgenerering er vejen frem, hvis din virksomhed er interesseret i potentielle kunder, der kan blive til egentlige kunder.

Hele idéen er at indsamle vigtige oplysninger på brugere, som senere kan anvendes i et markedførings-øjemed.

Men hvordan skal man egentlig bære sig an?

Der eksisterer mange metoder til leadgenerering via Facebook. Men den mest effektive er dog utvivlsomt platformens egne leadannoncer.

Leadannoncerne fungerer som en effektiv “lynformular”, hvor brugeren indsender sine oplysninger direkte i annoncen og uden at forlade sin nyhedsstrøm.

Derudover udfylder Facebook automatisk felterne med navn og e-mail for brugerne, hvilket gør det væsentlig lettere for de potentielle kunder at give dig deres oplysninger.

Vi har derfor i dette indlæg samlet en række tips til, hvordan du kan skabe effektive leads med Facebook.

 

Definér dit formål

 

Som det første skal du spørge dig selv, hvad er formålet med kampagnen?

Med andre ord skal du vide, hvilke oplysninger du ønsker at indsamle, og hvad de skal bruges til.

Er du på udkig efter e-mailadresser til et nyhedsbrev? Eller måske et telefonnummer, så du kan tage kontakt med kunden efterfølgende?

Når du har defineret formålet med din leadgenerering, er det tid til at kreere annoncerne i Facebook.

 

Tilbyd en værdifuld gave til gengæld

 

Når du opretter din leadannonce i Facebook, kan du sagtens nøjes med at opfordre dine brugere til ‘bare’ at indsende deres oplysninger.

Det er dog langt mere effektivt, hvis du forærer dine kunder en værdifuld gave til gengæld.

En gave som matcher deres behov eller bidrager til løsningen af et problem.

Et eksempel på en god freebie kunne eksempelvis være downloading af en e-bog, et gratis webinar eller en video, hvor din virksomhed deler værdifuld viden.

Det handler om at give dine brugere en god grund til at tilmelde sig. Og jo mere værdifuld en gave, jo flere tilmeldinger får du.

 

Minimer antallet af formularfelter

 

Det er om at holde tungen lige i munden, når det kommer til formdesign.

Hvis der er for mange informationsfelter, står kunderne af, og hvis der er for få, så får din virksomhed ikke de oplysninger, som er nødvendige.

Undersøgelser viser, at hvis du reducerer antallet af formularfelter til 4 eller derunder, så øges konverteringerne med hele 160 %. Sørg derfor for at holde antallet af formularfelter på et minimum.

 

Tilføj en takke-skærm

 

Når din kunde har klikket sig igennem leadformularen med den gratis gave, er det vigtigt, at de lander på en takke-skærm, du har kreeret til formålet.

Både for at skabe en god kunderelation – men også af salgsmæssige årsager.

Og med en takke-skærm kan du helt selv tilpasse teksten og tilføje handlingsknapper, der hjælper dig med at holde din kunde interesseret og engageret i din virksomhed, efter de har indsendt deres oplysninger.

 

Gør kunderne trygge

 

Glem ikke at gøre kunderne trygge og tilfredse, ved at lade dem vide, at din virksomhed holder deres data fortrolige og ikke udsætter dem for spam.

Når du opretter din leadformular, er det vigtigt, at du linker til virksomhedens vilkår og betingelser som et led i troværdigheden.

Først når de potentielle kunder er trygge og har tillid til virksomheden, er de mere tilbøjelige til købe dine produkter og ydelser.

 

Følg op på dine leads

 

Når du har skudt kampagnen i gang, kan det være en fordel at følge op på dine leads kort tid efter.

Du kan hente dine leads ned direkte fra Facebook, eller du kan anvende integrations-tjenester som eksempelvis Zapier.

Her anbefaler vi uden tvivl Zapier af den åbenlyse grund, at du sparer langt mere tid.

Integrations-tjenesten automatiserer dine worksflows for dig og kan kobles på en lang række af unikke apps.

Holder du samtidig ovenstående tips for øje skulle der være gode chancer for, at din virksomhed kan skabe effektive leads med Facebook i 2019.